Gräset är grönast där man vattnar

Sara Ronne som skriver bloggen traningsgladje.se gav mig igår rubriken som bet sig fast i mig. Den säger egentligen allt om hur jag är och vad jag står för. Det betyder inte att jag aldrig fantiserar om något annat, tvärtom är det ofta det som ger mig bränsle och motivation för att just ta tag i den situation som är.

Tankesättet kan egentligen appliceras på vilken situation som helst. Sara skrev om träning och sånt. Tänk dig i stället en relation. Efter några år tillsammans är det lätt att tappa gnistan och kanske fundera på andra. Ni vet, gräset är nog ändå grönare på andra sidan?! Han eller hon, den där kollegan, träningskompisen eller hyresvärden är ju såååå snygg, trevlig och rolig. Så hoppar man över hagen, etablerar en ny relation och inser efter ett par år att man igen är i samma sits. Det är inte så kul längre. Om man insett tidigare, att man behöver göra sitt bästa för att vårda sin relation, att själv vara just snygg, trevlig och rolig med sin partner, så får man ofta det tillbaka. Vattnar man sin egen gräsmatta så är sannolikheten att den kommer att fortsätta vara grön ganska stor. Kanske kommer det lite ogräs här och där, men det får man väl gemensamt göra sitt bästa för att rensa bort?!

Samma sak på jobbet. Allt detta gnäll. Ibland tror jag att det ska driva mig till vansinne. Jag tänker såhär att det är allas ansvar att det är en god psykisk arbetsmiljö på arbetsplatsen. För det behöver man anstränga sig lite. Ett extra leende kostar så lite. En klapp på axeln eller en kram. Att hacka, gnälla eller skälla leder sällan till något bra. Om något inte fungerar så måste det givetvis upp till ytan, men tillsammans med konkreta förslag på hur saker och ting kan bli bättre. Och om det inte kan bli det, trots att man vattnar och vattnar, då är det dags att lämna. För av gnäll mår man inte bra, och det gör inte arbetsplatsen heller. Men precis som perfekta partners inte finns, så finns det inga perfekta arbetsplatser. 

Nu är inte min poäng att man ska stå ut med dåliga relationer eller vidriga arbetsförhållanden. Tvärtom. Låt fantasier om gräset på andra sidan ge dig kraft att ta tag i den situation du är, så att du kan skaffa dig en gräsmatta som är värd att vattna.

Kommentarer