Springa i kyla, går det?

Klart det gör! Nu är ju elva minusgrader inte precis snorkallt, men många drar sig ändå för att sticka ut när termometern visar under tio. Vilket jag tycker är lite synd, för det går alldeles utmärkt att springa även när det är kallt. 

Det finns några grejor som kan vara bra att tänka på, för att få en så behaglig tur som möjligt. Det första och kanske viktigaste är tempot. Kör lugna pass ute de kallaste dagarna, för att inte påfresta luftrör och lungor mer än nödvändigt. Kroppen håller en temp om ca 37 plusgrader, och om luften håller elva minus, ja, då är det ju stoooor skillnad. Sedan behöver man ju inte vara ute så länge, men jag har kört pass över två mil förra vintern, i arton minusgrader, helt utan bekymmer. Snigeltempot på långpassen gör att man håller en behaglig värme i kroppen och att man inte flåsar så mycket, så andningen och luftrören fungerar bra. 

Kläder då? Ja, jag har inte nämnvärt mer när det är elva grader än när det är fem. Jag är frusen om hals/nacke samt händer och fötter ändå, så jag har buff under mössan, tumvantar och ullstrumpor alltid på vintern. Ett bra underställ i ull, helt vanliga löpartights (vintermodell är inget måste, jag har inte det) och en jacka, det räcker långt. Är det riktigt kallt, eller om jag ska springa sakta så lägger jag till en fleeceväst också. Är det däremot snöovänder med blåst, så väljer jag en skaljacka med huva som jag drar upp. Då känner man knappt av blåsten i ansiktet, mycket bra!

Vädret på min runda i går kväll. Jag hade lite tight med tid så det blev ett ganska kort pass, ca 25 minuter, men jag försökte trycka på steget så vi kan kalla det för ett snabbdistanspass. Inte för att jag vet hur fort (eller sakta?) det gick, för jag kör utan klocka och fokuserar på känsla... Men flåsigt var planen, och flåsigt blev det. Hela rundan.

Kommentarer