VÅGA VÄLJA eget spår

Dubbdäcken till cykeln var en riktig guldklapp, men en annan bra grej från jul var den här fantastiska boken om skidåkarna Anna och Johan Olsson. I den får man följa deras dialog om mental träning tillsammans med coachen Stig Wiklund. Här finns vardagsglädje varvad med melankoli. Stunder av framgång, men också misslyckanden och skador. Spöken och demoner. Asfaltsnötning. Hur man går på och av mellan arbete och vila. Hav och gnistrande fjällandskap. Manisk elitsatsning och hemmets lugna vrå.

Den största behållningen för mig när jag läste boken var varken alla bra mentala övningar för personlighetsutveckling som man bjuds på, trots mitt stora intresse för det, eller träningsglimtar och styrkeprogram. Nä, jag älskade att läsa de dråpliga dialogerna om Anna och Johan. Om hur olika de fungerar och hur de hanterar det i sin relation. För igenkänningsfaktorn är enorm. De vardagshändelser som beskrivs är som klippt och skurna från hur det fungerar här hemma. Jag skrattade så tårarna sprutade, och läste upp texterna för min sambo. Som kanske inte var lika road... Fast att bli jämförd med en femmilskung tyckte han var ganska okej ändå.

Ett vackert omslag som jag gärna frontar i bokhyllan. Jag älskar böcker lika mycket för innehållet som för användningsområdet inredningsdetalj

Boken kom ut strax före jul och jag fick i uppdrag att åka hem till Anna och dottern Molly en helg och hämta två lådor med böcker, som pappa hade köpt för att ge bort som julklapp till familj, släkt, vänner och affärsbekanta. Och vilken klapp sen. Jag tror att man kan ha behållning av boken även om man inte är så fascinerad eller insatt i längdskidåkning. Fokus ligger på personlighetsutveckling, och det har man ju nytta av i många situationer inom vardagsliv, karriär eller idrott. Läs den från pärm till pärm eller bläddra. Den innehållet vackra bilder, blogginlägg, samtal, träningsprogram, tävlingsminnen, och mycket mer.

Fråga dig själv vad du kan göra som upplevs som det lilla extra under den närmaste veckan!

Jag har ju bloggat en del om personlighetsutveckling och mental träning. Och även om jag är förhållandevis van vid det så har jag aldrig fokuserat på prestation eller karriär, utan mer utvecklat vem jag är och hur jag vill vara. Att få ett mer positivt förhållningssätt till livet och mig själv. En tanke som dök upp när jag läste boken var att jag skulle kunna tänka mig att utveckla det här och göra övningarna i boken utifrån tre perspektiv; vardag, karriär och träning. 

Visst handlar boken om mycket mer än mental träning. Johan bjuder på inblickar i hans elitträning

Som du säkert redan har förstått så rekommenderar jag den här boken varmt. Den finns att beställa på flera boksajter på nätet så passa på, innan den tar slut.

Kommentarer