Fröknäcke

Medan jag jobbar så kan det säkert tänkas att någon av er är ledig, och tvärtom såklart. Därför kommer ett tidsinställt inlägg med en av min helgs höjdpunkter (ja faktiskt), nämligen ett recept på fröknäcke, som jag vill tipsa dig om såhär på måndagseftermiddagen. Det går otroligt lätt att sno ihop, och blir perfekt till kvällsfikat!

Min instagramfeed har varit fylld av härliga bilder på diverse fröknäcken, och jag har länge tänkt att jag också måste testa, men det har liksom aldrig riktigt blivit av. I fredags när jag skrev ner lite grejor jag ville göra i helgen trillade det äntligen dit som en punkt, och i lördags eftermiddag kom jag till skott. Så enkelt och så fantastiskt gott!

En burk med mitt första alldeles egna fröknäcke, bakat med kärlek! Underbart gott!

Jag hittade ett recept på shervintorkian.se, men som vanligt fick jag modifiera lite eftersom jag inte hade allt hemma. 

0,5 dl pumpakärnor
1,5 dl sesamfrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
en nypa salt, lite vitpeppar och pizzakrydda
0,5 dl kokosolja
2,5 dl kokande vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Koka upp vatten och smält kokosoljan i vattnet. Häll ner i bunken och rör om ordentligt. Häll ut på bakplåtspapper och tryck ut till en stor, tunn kaka. Strö över lite flingsalt. Grädda i ugnen i ca 50 minuter på 150 grader. Låt svalna. Bryt i lagom stora bitar.

Kommentarer