Backe upp och backe ner

Måndagsklubben goes backe varannan vecka - och jag gillar´t! I måndags kväll var det alltså dags igen och Ida hade som vanligt satt ihop ett riktigt bra pass, om än ganska tufft. Distansmässigt landande jag också på årets längsta måndagspass, drygt 11 kilometer.

Passet var upplagt som så att vi skulle köra en lång backe, gå direkt ner och sen sprinta upp halva backen. Det var ett set. Sedan upprepades det så att vi körde totalt fem sådana set innan vi fick en något längre serievila. Det här var ganska tufft och framförallt den långa backen sög musten ur benen, och flåset fick också sitt.

Efter nån minuts serievila så körde vi samma upplägg fast vi halverade backen. Så det som i första setet varit kort backe blev nu en lång, och så sprintade vi halva den. Hänger du med? Fem set av den också. Det var hyfsat möra ben som joggade tillbaka till Badhusparken där vi skulle köra vår löparstyrka, med grodhopp, utfallssteg och tåhävningar, men det gick det också. Ett riktigt bra pass, och riktigt snabba tjejer som gör att jag taggar till och tar ut mig klart mer än om jag skulle träna själv. Jag är så glad och tacksam för det här gänget och våra måndagskvällar!

Appropå måndagsklubben så pratade vi förra veckan ganska mycket om löpteknik. En bra introduktion till vad som kan vara värt att tänka på finns i det här klippet från wellness-tv. Coachningen sker på löpband med samma sak gäller såklart om du springer utomhus. Avsnittet i sig kan man tycka lite vad man vill om, så hoppa fram till 12 minuter så hamnar du rätt. Se klippet här!>>

Kommentarer