Bricklöpning

Efter söndagens premiärrunda på min MTB så kände jag mig ännu inte klar med det fina vädret, utan bestämde mig för att springa en runda också. Jag har aldrig testat det här med bricklöpning, vilket jag tror att det kallas, när man i princip direkt efter cykling snörar om till löparskor och ger sig ut och springer. Bricklöpning tränas flitigt av triatleter eftersom benen känns väldigt annorlunda att springa på, även för vältränade, direkt när man hoppar av sadeln. Jag läste förresten nånstans att det kallas bricklöpning för att brick är tegelsten på engelska, och just som tegelstenar känns låren när man kör löpning efter cykel. Men om det verkligen är därifrån namnet kommer vet jag inte. Kanske har jag någon läsare som är triatlet och som kan berätta mer?

En riktig njutarrunda i löparskorna fick avsluta min söndag

Nu blev det väl iof inte bricklöpning på riktigt för min del om jag ska vara ärlig. Jag bytte kläder, drack kaffe och vatten, åt en bit choklad och såg slutet på herrarnas längd från Falun också, innan jag sprang. Så några tegelstenar till lår kände jag aldrig av. Visserligen hade jag bara cyklat i en timme, och inte särskilt tufft tempo, men ändå. Min första nästan-bricklöpning är i allafall gjord, och det känns fint.

Löpningen blev ungefär 5-6 kilometer mysdistans med ljudbok i öronen, och jag bara njöt. Ett riktigt bra avslut på helgen, och en bra uppladdning inför den här veckan som är tuff på jobbfronten. Jag har två dagars utbildning i Stockholm, och en i övrigt fulltecknad kalender, så precis som förra veckan så prioriterar jag ner träning på vardagarna. Om vädret tillåter och jag känner mig sugen, så kanske det blir cykel och bricklöpning även till helgen, vet vet?!

Kommentarer