Höften - mitt största förbättringsområde

Det har ju blivit rätt mycket fokus på löpteknik både här på bloggen och i min egen träning nu under den här vintern. Det är nytt för mig och jag lär mig hela tiden mer och mer om min kropp och att känna av den. När det gäller tekniken jobbar jag med tre förbättringsområden, och det är armföring, fotisättning och höftens position. 

När det gäller höften så är det där jag behöver lägga mest krut, för att försöka få en mer upprätt hållning och komma ifrån min sittande ställning när jag springer. Det är inte lätt kan jag säga, men jag märker att jag i vardagen får allt lättare att faktiskt komma upp och stå med raka ben, i stället för lätt böjda som jag alltid har gjort tidigare, och jag hoppas att jag successivt kommer att få med det här in i löpningen också. Det är målet!

Här kommer en filmsnutt med löpteknikövningar som fokuserar på ökad rörlighet i höften:

Kommentarer