Våfflor (low carb/lchf)

Idag hade jag delar av familjen på förmiddagsbesök och de blev kvar på lunch. När kylskåpet ekar tomt får man frilansa lite och sno ihop något gott av det det som finns hemma, vilket för dagen fick bli våfflor. Jag har ett favoritrecept som jag oftast kör på, men idag kände jag för att testa en variant med mandelmjöl i, för en matigare känsla. De blev riktigt goda faktiskt, lite hårdare och mer frasiga.

6 ägg
3 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
3 dl grädde
1 krm vaniljpulver
1 nypa salt

Vispa ihop smeten och låt den stå och tjockna medan du vispar grädde och "kokar sylt". Jag brukar koka frysta bär (häll på en pytteliten skvätt vatten) som jag sen serverar ur glasburk, för en "äkta" känsla, haha. Om barnen är här sötar jag bären en gnutta, för V gillar inte sur sylt, men aldrig annars. Grädda våfflorna och ät direkt medan de är frasiga.

Frasiga våfflor blev dagens lördagslunch

Kommentarer