Officiell invigning av helgen

Och till det bjuder jag på ett gäng ganska komiska bloggbilder...

Det börjar bli lite av en tradition nu, en ganska så trevlig sådan faktiskt. Nu pratar jag inte längre om komiska bilder alltså, utan om att jag de senaste veckorna avslutat min arbetsvecka och inlett min helg med en löprunda. Ofta har det varit mysdistans eller fartlek, men idag blev det andra bullar. Helt oplanerat faktiskt. Jag var på väg upp mot Olssons kulle när jag fick för mig att just där skulle vara en perfekt plats för att springa backe. Ni vet full fräs upp - behåll farten över krönet - sprinta ner mot "mål". Att springa nerför med bra teknik är faktiskt också svårt. Och jobbigt. 

Åsså har vi det här med självutlösare på telefonen. Först ska man hinna fram i tid...

Så jag joggade i väg en sväng på 8-10 minuter som uppvärmning och kom sedan tillbaka till nedre delen av kullen igen. Jag tog cirka fem minuter för att stretcha höftböj och framsida lår. Sedan ställde jag min klocka på att pipa varje minut. Tio gånger sprintande jag upp över kullen och ner på andra sidan. Det tog mig ungefär 33-38 sekunder botten till botten. Vid varje stopp fick jag stå-/gåvila tills klockan pep igen och det var dags att sätta av åt andra hållet.

Å sen ska man ju försöka att se sådär avslappnad och cool ut också. Oberörd. Gärna när det helt plötsligt går förbi någon...

Efter några minuters serievila bestämde jag mig för att ta mig an backen tio gånger till, men nu bara löpning uppför till toppen. Direkt uppe skulle jag vända tillbaka ner åt samma håll som jag kom ifrån (gåvila) och när klockan pep så fick jag vända och springa upp igen. Det blev riktigt flåsigt idag vill jag lova - bra för mig att tvinga mig utanför komfortzonen även utan draghjälp!

Ja, så på sista bilden så såg jag väl inte helt knasig ut i allafall?! Lite lätt sammanbiten bara ;)

Efter att ha sprungit tjugo backintervaller var solen på väg ner bakom Frösöberget, men jag kände mig inte helt klar. Tio minuter till tänkte jag och satt igång med löpstyrka. Tre vändor utfallssteg uppför kullen på gräset. Tre omgångar med en bakåtspark som jag börjat med för att aktivera baksida lår, och sist men inte minst tåhävningar. Sen joggade jag en omväg hemåt och fick ihop fem minuter till på klockan. Allt som allt tog passet strax under en timme dörr till dörr. Bra fredag!

Kommentarer