Den viktiga styrkan

Jag vill slå ett slag för styrketräning! Oavsett vem du är, vad du gör eller vilka ambitioner du har så har du nytta av att stärka din kropp. För mig som som kontorsråtta är det superviktigt - jag vet det. Ändå har jag under våren haft svårt att få till mina styrkepass. Från att tidigare ha kört två till tre gånger i veckan har jag sänkt min ambitionsnivå till att jag ska köra ett renodlat styrkepass, helst på gym eftersom jag på det passet vill lyfta lite tyngre, men sen gärna löpstyrkeövningar eller bålstabilitet när som helst i vardagen eller ihop med något annat pass.

Löpstyrkan går bra eftersom vi oftast kör det på måndagar efter våra intervaller. Då får jag det avklarat! Men det där tunga passet med fokus på rygg och ben, det har jag oftast kvar varje vecka när det blir söndag. Så även senast i helgen. På grund av att jag dessutom hade massor av annat att göra så var styrkepasset fortfarande inte gjort när klockan närmade sig åtta på kvällen. Men har jag bestämt så har jag. Det var inte mer än att ta cykeln och trampa till närmaste gym för att avverka ett pass med marklyft, knäböj, kettlebellsswing, latsdrag, vadpress, tricepspressar, skivstångsrodd... och så vidare. När jag ändå var i gång så avslutade jag på löpbandet med några tabator, för att få upp farten inför Vårruset dagen efter. Glad och nöjd cyklade jag hem igen och undrade i mitt stilla sinne varför det ska vara så svårt att ta sig i väg - det är ju kul ju... Kan det vara att man helst vill träna utomhus nu?

Stark starkare starkast! Jag behöver träna för att orka min vardag

Kommentarer