SOMMARLISTAN

Den har florerat i bloggvärlden nu ett tag - sommarlistan! Häromdagen bollade Helena över den till mig. Jag som knappt ens har förstått att det är sommar. Jag som på varje cykeltur förundras över grönskan, alla blommor, friskheten i luften, värmen. Därför är det här ett perfekt tillfälle att börja fundera på sommarsemestern som nu bara ligger ett par veckor bort.


Hur ser dina planer ut för sommaren?
Massor av cykel hade jag tänkt mig. Nästa MTB-lopp, mitt andra någonsin, ligger nu bara en och en halv vecka bort. Efter det hade jag tänkt ta en vecka och cykla lite här och där. Sol har jag planerat och lagom värme. En tripp till Sälen hör också till och vi kommer att möta upp mina fina syskon med familjer för en helg i stuga. Där kan alla välja aktiviteter efter eget intresse - cykel, vandring, löpning, bad... God mat och bara mys. Sedan vill jag vara i Brånan också såklart. Hos mamma och pappa. Där finns alltid något att ta sig för. Syster brukar som alltid hitta på något projekt som jag ska ta tag i, kanske vid stugan. Annars kan man bara vara. Det är också viktigt. Andas. Och sedan vill jag göra något oväntat, oplanerat och spontant. Det som faller mig in. Sädär som man bara kan göra när man är ledig, utan att behöva tänka så mycket på morgondagen.


Vad gjorde du på midsommar?
Jag hade min kanske märkligaste midsommarhelg någonsin(?). Jag inledde den med pompa och ståt på kvällen före midsommarafton. En inflyttningsfest hos en vän med dop av ett nybyggt hus - i champagne såklart - och logdans därefter. Själva midsommarafton däremot var som vilken slappardag som helst. Jag var till gymmet en vända men i övrigt var det soffmys, en runda med bilen för att kika på lite cykelställen och sedan en kina-restaurangmiddag med mannen sent på kvällen. Ny midsommartradition kanske?! Eller så kanske inte. Midsommardagen var kall, regnig och blåsig. Mannen drog till Åre för att cykla utför medan jag stannade hemma och cyklade skog. Kallt och blött och med fingrar och tår som is kastade jag in handduken efter drygt två timmar. Mannen kraschade och kom hem med trasig fot, bet ihop och vi åkte till mina föräldrar på det försenade midsommarfirandet. Systrar med respektive och syskonbarn förstås var också där. Dagen efter åkte vi till akuten och mannens fot gipsades.

Vad ska du läsa i sommar?
Allt jag kommer över! Jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker till vardags men på sommaren tar jag mig oftare tid att läsa "riktiga" böcker i högre utsträckning också. I öronen väljer jag oftast deckare medan ögonen är mera allätare. Jag intresserar mig en del för mänskliga beteenden, gruppdynamik och utveckling, så kommer jag över något intressant inom dessa områden så blandar jag gärna in det.


Vad dricker du i sommar?
Vatten! Mest från kranen, men bubbligt blir det säkert ibland också. På långa träningspass eller tävlingar gärna med lite salt och lime i. Sedan kommer det garanterat att slinka ner en och annan cola zero. Alkoholhaltiga drycker dricker jag däremot sällan. Jag tycker helt enkelt inte att det är gott. Det blir ett par gånger per år, så vem vet, kanske slår jag på stort och festar till det här i sommar, men till mat väljer jag hellre att dricka något annat.

Bästa sommarlåten?
Hmmmm, jag lyssnar gärna på musik men är inte musikintresserad, om ni förstår hur jag menar. Jag är allätare och uppskattar det mesta, vid olika tillfällen. Någon riktig favoritartist eller låt har jag inte haft sedan Främling 1983, och det var ju ett tag sedan. Jag låter gärna radio eller spotify vara på, men det är ytterst sällan jag aktivt väljer låtar att lyssna på.

Vad vill du helst grilla?
Helst grillar jag inte alls utan överlåter det till andra. Gärna svärfar, som är en riktig grillmästare. Marinerad kycklingfilé med grönsaker av alla de slag tillagar han gärna på grillen och serverar ute på sin stora terrass. Till det serverar svärmor en krämig rättikagratäng och kalla såser - mums.

Vilket är ditt favoritplagg för sommaren?
Eh, ja vilken bra fråga! Bikini vill jag gärna ha, inte för att jag gillar det som plagg utan för att det för mig är synonymt med fint väder. Jag tror inte jag har något favoritplagg egentligen? 


Din bästa sommarfrukost?
Ha! Nu kom det en lätt fråga, skönt! Skivade, färska jordgubbar ska det vara, gärna från ett eget land. Om man hade haft något alltså. Äts tillsammans med rysk yoghurt och en sked keso. Det toppas med pumpakärnor, diverse frön och kokos. Till det en kopp kaffe förstås och varför inte en ostfralla med smör och kalkon. Syster har gett mig ett recept som är så bra, mandelmjöl, ägg bakpulver, lite salt och riven ost. Extra lyxigt om man får plats i magen med en tallrik sill och ägg också. Eller ja, tallriken tänkte jag såklart inte äta.

Min bästa park
Park? Nä vet ni vad, det är ytterst sällan man hittar mig i en park. Det ska vara lekpark i så fall, och då väljer jag den bakom mitt hus. Där kan syskonbarnen leka av sig. Ska jag själv "leka av mig" så blir det helst i skogen. Efter år av asfaltsnötande i löparskor så har jag plötsligt fått för mig att jag inte gillar det längre. Jag vill ha mjuk stig eller elljusspår under skor eller cykeldäck.

Bästa badstället?
Badar gör jag ytterst sällan. Jag är verkligen en riktig badkruka. Nä, ska jag vara i vattnet så hoppar jag hellre i våtdräkt och hjälm, för att köra jetski. Det gör jag helst vid Jämtland Vattensports bojbana i Storsjön, i närheten av Badhusparken. Men jag är en solskensåkare. Trivs med allt runtomkring också, att nöta runt bojarna ett bra tag för att sedan gå upp och fixa lite käk och sitta i solen. Jag blir snabbt kall när vädret inte är bra, trots våtdräkt.


Det hör sommarlistan till att det ska skickas vidare så jag slänger ut den till dig. Vem du än är. Var du än finns. Kanske kan du köra den på facebook eller instagram om du inte har en blogg. Ta en fråga per dag vetta. Fantasin har inga gränser!

Kommentarer