Att springa i värmen

Den har nästan blivit en vana nu, den här värmen. Det är inte många somrar vi blir bortskämda med så här fint väder som nu, det är då ett som är säkert. Att springa eller träna generellt när det är hett kan vara ganska jobbigt, och redan på morgonen har vi haft en hög temperatur, så det har varit svårt att undvika värmen även om man har velat. Att träna inomhus går förstås, men jag har i stället tränat ganska korta pass och tagit det lugnt - det gäller som alltid att lyssna på kroppen. 

Puh, nu är det svettigt! Korta shorts eller tights känns som ett måste på träningen för mig just nu. Här en lila variant från H&M som har några år på nacken, men det finns säkert liknande i butik nu

Igår kväll var det första gången på länge som jag inte sprang på morgonen. Faktiskt har jag lyckats få till hela fem morgonlöpningar den senaste tiden, så en kvällsrunda kändes ovanligt. Det var dessutom lite svalare ute eftersom klockan hann passera 21 innan jag kom ut. Men vilken härlig känsla! Så lätt allt gick! Av bara farten utökades mitt planerade 5 kilometerspass till en 9:a utan att jag ens tvekade. Det gick inte fort, men det var heller inte tanken. Jag skulle bara ut och rasta apostlahästarna på en lätt jogg, och lätt var som sagt exakt hur det kändes. Härligt!

Solen är på väg ner bakom Frösö-berget och skymningen gör det lättare att springa utomhus på kvällen

Kommentarer