KOMMA ÖVER TRÖSKELN

Balkongen funkar bra till att äta frukost på, som Nilas och jag gjorde i morse, men också för grodhopp, utfall och tåhävningar!

Man brukar ju säga så, att det svåraste med träning är att ta sig över tröskeln och komma ut. Och så är det väl ofta även för mig. Det sista året har jag helt tappat min motivation när det gäller den ack så viktiga styrketräningen, och det gör att jag inte kommer i väg till gymmet mer än en gång i veckan. Det får vara okej, för någonstans ska det också vara lustfyllt, inte kravfyllt, så jag tänker att suget ska komma tillbaka. Jag är lite av en periodare när det gäller det mesta, så jag sitter lugnt i båten och tvingar iväg mig själv på miniminivån som jag ändå behöver för ryggen.

För att ändå göra det bästa av situationen nu inför höstens lopp så har jag i min lilla plan lagt in att jag ska köra löpstyrka två gånger i veckan. Det är bara de tre enkla övningar som vi brukar köra med måndagsklubben (grodhopp eller squats, utfall och tåhävningar) och jag "får/kan" med fördel köra dem under eller efter ett löppass. På så sätt behöver det inte bli någon stor grej, och det tar bara några minuter, vilket är ett sätt för mig att få in lite mera styrka för benen i min träning, men utan att tröskeln ska bli för hög så att jag hoppar över att göra övningarna helt. Det här är något jag inte brukar göra mer än max en gång i veckan annars, så trots att det är enkelt och snabbt så är det här lilla en förändring i min träning. En förändring som förhoppningsvis leder till utveckling.

Om man har trillat ner i en motivationssvacka så kan man behöva sänka sin tröskel (ambitionsnivå) en del, för att faktiskt ta sig ut. Gör man väl det, så blir det ofta så att när man väl är ute och springer, eller gör sina övningar, att man kör mer än man sa till sig själv innan att man behövde göra. För ofta släpper motståndet när man väl börjar. Och skulle det göra det så gör det ingenting. Tränar man för hälsan är allt verkligen bättre än ingenting. Jag har tittat på en del klipp från nyhetsmorgon nu under helgen, där träningsexperter får frågan om hur ofta man ska göra det ena och det andra. Det som sällan uppmärksammas, eftersom målgruppen ofta är de som redan är igång och rör på sig, är just att en gång i veckan är bättre än ingen gång. För en vanlig soffpotatis, som aldrig tränar, alltid tar bilen, har ett stillasittande jobb och så vidare, så är en promenad varje söndag verkligen en bra start. Ska vi prata om att det är för lite och du måste träna konditions minst si och så många gånger i veckan och dessutom styrketräna, ja då har vi byggt en superhög tröskel. Sänk tröskeln så att du tar dig över, men våga också utmana dig själv!

Kommentarer