LÖPARRELATERAT?

Jag börjar med en varning för känsliga läsare. Om du inte gillar blod, småsår eller att läsa om halvintima ställen så ska du sluta läsa nu.

Det är såhär att jag har dragit på mig ett problem som bara tycks växa sig större och större. Det började (?) förra helgen då vi hade gårdsfesten hemma hos mor och far. Jag hade en tight klänning på mig och under den hade jag ett par trosor med spetskant. Dessa trosor har jag använt många gånger, till och med vid träning om jag glömt ta med något annat till gymmet, och det har aldrig varit något problem. Nu tillbaka till festen. När jag skulle gå och lägga mig tidigt på morgonen där så upptäckte jag att jag fått ett skavsår av troskanten precis i ljumsken, liksom på insidan av låret. Huden släppte dagen efter och jag fick ett litet sår som sved riktigt ordentligt. För att kunna springa på måndagen fick jag sätta på ett compeed skavsårsplåster, som jag sedan hade på hela förra veckan. När det i lördags återigen var dags att bära kjol, och trosor med spetskant (hur tänkte jag egentligen?) så hade mitt skavsårsplåster börjat knöla ihop sig runt kanterna, vilket ledde till att jag lyckades få ännu fler skav där huden liksom släppt. Så klantigt! Jag antar att det bästa vore om jag undvek att bära trosor och ha luftiga byxor så att huden får läka ihop, och dessutom knappt röra på mig, men det känns inte som något attraktivt alternativ. Compeed fungerade ju super förra veckan, men jag kan ju inte plåstra hela insidan låret liksom. Att cykla till och från jobbet fungerar ju sisådär, och att springa ska vi bara inte prata om. Eller ja, springa går bra men efteråt är det inte superskönt. Jag sprang i söndags, i tights utan trosor, och det gick okej för då hade jag ju ingen kant som låg och skavde. Men tyget mot huden var ändå inte superskönt. Och att duscha efteråt, det var verkligen ingen höjdare. Jag har dessutom börjat gå på ett väldigt märkligt sätt, som om jag vore hjulbent, eftersom jag omedvetet försöker undvika smärtan. Kul.

Jag har funderat lite på hur det kom sig att det blev såhär. Jag hade sprungit två kvällar i rad innan, då det var väldigt varmt och svettigt. Jag sprang i korta tights från Salomon som har en söm precis där det första skavsåret kom. Det var supervamt och jag svettades såklart rejält. Kanske började huden bli irriterad redan då, men jag upptäckte det inte? Klänningen som jag hade på festen var superdupertight, ett riktigt fodral i två lager siden, och i den värmen så blev det svettigt med dans och allt. Inga bra förutsättningar. Men jag är inte van skavsår, så nu känner jag mig handikappad. Jag undrar därför om det finns någon vänlig läsare som har erfarenhet av något liknande och kan ge mig tips på hur jag ska göra?

Och nej, ni får ingen bild på det här utan ni får helt enkelt använda er fantasi. Ett vanligt skavsår. Eller flera. Punkt slut.

Kommentarer