En utvärdering av THE PLAN väntar

Men här kommer en beskrivning av hur den såg ut!

Inför den 1 augusti i år så gjorde jag ju en plan för min löpning inför Tjejmilen. Anledningen till det var att jag insåg att endast 5 veckor återstod inför loppet - och jag var otränad! Eller otränad och otränad, jag var rätt bra grundtränad men jag har inte sprungit så mycket i år. Två pass i veckan på sin höjd, och oftast bara min mysrunda på 5 kilometer med en ljudbok i öronen. Ni vet, ut och lufsa för hälsans skull. Inget fel i det men lite jobbigt när Tjejmilen närmade sig och jag insåg att det skulle bli riktigt jobbigt att springa en hel mil om jag inte tränade på det innan. Mer om hur jag tänkte kan ni läsa här! Sagt och gjort. En kväll kastade jag mig ut och sprang 15 kilometer bara för att bevisa för mig själv att jag faktiskt kunde springa långt, och sedan satte jag mig på balkongen och skrev ner min träningsplan. Den var enkel och mer som ett ramverk än en detaljplan. Målet var inte att klara en viss tid i loppet (även om jag så småningom kom att formulera ett sådant mål också) utan att jag inför loppet skulle ha klarat av att genomföra ett visst antal träningspass, och det blev mitt ramverk. Jag har aldrig tänkt så inför lopp förut, utan alltid fokuserat min träning till att leda mot ett tänkt tidsmål. Men så precis när jag behövde det såg jag ett citat, "If you focus on results, you will never change. If you focus on change, you will get results". Där och då bestämde jag mig för att jag skulle fokusera mer på vad jag skulle göra, och att det skulle vara annorlunda mot hur jag tränat hela året, i stället för vad jag ville att träningen skulle leda till. Och det här bestämde jag mig för:

- Springa minst 16 gånger. Grundtanken var att dubbla träningen till 4 löppass i veckan med marginal för en veckas uppehåll om jag skulle känna av någon skada eller en förkylning. Jag har sällan tränat så mycket löpning 4 veckor i sträck någon gång tidigare. Att det har blivit fyra-fem pass under en vecka har absolut hänt, men jag har aldrig haft det som mål.

- ...av dessa 16 pass skulle minst 5 vara distanspass på 10 kilometer eller längre. Jag hade innan träningsperioden började bara sprungit över 10 kilometer vid ett fåtal tillfället det senaste året, och det under några intervallpass där uppvärmning, nedvarvning, intervaller och gåvilor sammanräknats. Det är inte samma sak som att springa en mil i sträck utan att stanna. Jag hade noll självförtroende när det kom till att tro att jag skulle orka springa "så långt" och behövde därför känna mig säker på att jag faktiskt kunde.

- Träna löparstyrka vid minst 2 tillfällen i veckan. Motivationen att gå till gymmet var också nere på noll så jag sa till mig själv att om jag bara la några minuter efter två av veckans löppass, och gjorde exempelvis utfall, knäböj och tåhävningar, så skulle det vara gott nog.

Utöver det här fick jag träna annat om jag ville. Cykla, simma, gymma - ja vad som nu föll mig in. Mer detaljerat än så här var inte mitt upplägg. Livet kommer emellan ibland och saker och ting kan ha en tendens att behöva flyttas om. För min del kan jag bli stressad om det står att jag ska träna i kalendern, och så går det sedan inte. För mig har det därför under den här perioden passat bra med ett lösare veckoupplägg där jag kan flytta runt lite som det passar.

Men hur gick det då? Ja, det håller jag på en stund till. Titta in här under veckan så dyker det upp en utvärdering förr eller senare.

Kommentarer