Paj med svartkål och västerbottensost

Middagstipset!

I söndags kväll gjorde jag en helt grym matpaj, om jag får säga det själv. Nu ska jag förvisso inte ta åt mig äran, för inspirationen kom från Annika på instagram ( @appelqvistannika ) men jag gjorde om det hela lite utifrån vad jag hade hemma.
Såhär blev det:

Pajdeg
3 dl valfritt mjöl (jag tog 1,5 dl mandelmjöl/0,5 dl kokosmjöl/1 dl hasselnötsmjöl)
ca 2 msk pofiber
1 ägg
125 g smör
Salt

Blanda ihop allt till en pajdeg och tryck ut den i en pajform. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen, ca 10 minuter på 200 grader.

Fyllning
En påse färdighackad svartkål (finns på ICA)
3 ägg
4 dl grädde
Liten påse Västerbottensost
Salt & Peppar

Fräs kålen i olivolja och rikligt med flingsalt tills den är mjuk och nästan lite krämig. Häll ner i pajskalet. Rör ihop ägg, grädde och riven ost. Salta och peppra. Häll oströran över kålen. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. Lägg över en bit folie om kanterna börjar bli mörka. Ät & Njut! Jag serverade med en spenatsallad och en stor klick crème fraische. Mumma!

Kommentarer