SCREENING PÅ ACCESS REHAB


För ett tag sedan vann jag en tävling på Jessica Claréns blogg. Om du inte redan hittat den bloggen förresten så bara måste du spana in den snarast - så varm och vacker. Hur som helst, vinsten var 25 % rabatt på en screening hos Access Rehab. Så här skriver de på sin hemsida:

Studier har visat att minskad neuromuskulär kontroll eller styrka ökar risken för akuta skador. Det vill säga; – ett icke funktionellt rörelsemönster kan göra dig mottaglig för skador eller försämra prestationen. Med hjälp av ett screening-test kan du loklisera problemet, få reda på vad du skall göra åt det och sedan träna vidare.

Allt kan förbättras, – under förutsättning att problemet är känt
Ofta symboliseras en framgångsrik idrottsprestation av kvalitet och timing i en utförd rörelse. Om du har begränsningar i rörlighet eller otillräcklig stabilitet finns det risk för att du utvecklar kompensatoriska rörelsemönster. Hos oss kan du boka ett screeningtest för att upptäcka en nedsatt funktion innan du riskerar att skada dig och därmed skapa bättre förutsättningar att kunna tillgodogöra dig din träning och kunna prestera på din högsta nivå. Befinner du dig i en rehabiliteringsperiod kan testet också hjälpa dig att återvända mer välbalanserad och vältränad.

Vem är kan vara aktuell för en screening?
Vårt screeningerbjudande vänder sig till två grupper; dels till dig som redan haft problem med skador och vill komma tillrätta med det. Dig kan vi hjälpa att undvika nya skador genom att hitta dina svagheter och skapa ett skräddarsytt träningsprogram. Det finns flera studier som visar på att man kan motverka nya skador med rätt träning.
Men självklart är även du som vill ligga steget före och bygga upp din rörlighet och stabilitet för att kunna träna hårt och genomföra en bra prestation inom din idrott välkommen att boka en screening hos oss.

Individuell anpassning
Hos våra terapeuter kan du upptäcka fysiska tillkorta-kommanden testa din förmåga att tåla träning och utveckla stabilitet, kraft och balans motsvarande den miljö du ska verka i. Testprotokollen är unika för varje idrott men givetvis liknar en del protokoll varandra ganska mycket ändå. Sällan har dock två olika idrotter exakt samma flexibilitet-, koordinations- och styrkekrav. Inriktningen på just din screening styrs också till viss del av vad som är viktigt att testa just för dig, din egen kunskapsnivå och den omfattning av coaching du önskar. Exempel på områden vi områden för vilka vi utför screening: fotboll, löpning, simning, cykel, skidor, kampsport, ishockey, racketsport och golf.


Rörelseanalyser har jag ju gjort tidigare hos sjukgymnasten, men nu är det snart ett år sedan jag gick hos honom så det kändes som hög tid att gå i väg och få en nytändning på det här med att jobba vidare på balans, stabilitet och rörlighet. Självklart tog jag tillfället i akt att boka in min screening! Att jag dessutom kunde passa på i samband med en tjänsteresa gjorde att allt klaffade riktigt bra.

Jag har därför den här veckan träffat Maria, som gjort ett antal tester. Jag har studerats när jag går, när jag står och när jag utför olika övningar. Maria har tittat på och bedömt mina rörelsemönster och min kroppskontroll. Nu väntar jag på ett mail med de övningar jag ska jobba vidare med på hemmaplan, och sedan är tanken att vi ska följa upp det här när jag har möjlighet att åka ner till Stockholm igen. En reflektion som jag gjorde är att jag trots allt har kommit ganska långt sedan förra hösten. Bra aktivitet i rumpmuskulaturen sa Maria, något som brukar vara nedsatt hos långlöpare, och som även var det hos mig tidigare. Putet som har tillkommit där bak är alltså inte bara positivt för syns skull utan tycks även fylla viss funktion alltså. Bra!


Jag tror att de allra flesta kan ha nytta av att få bättre kunskap om sin kropp och därför vill jag rekommendera en screening. Jag vill påtala att jag förutom rabatten jag vunnit helt och fullt har betalat för mig, så det här inlägget är skrivet utifrån att jag faktiskt tycker att det är bra. Du behöver inte åka till Stockholm och Access Rehab utan många sjukgymnaster eller naprapater som jobbar med idrottsinriktning erbjuder den här typen av tjänster. Kolla upp vad som finns på din ort och gör en investering i din kropp - det är du värd!

Kommentarer