ÅRETS SISTA DAG OCH ÄNTLIGEN (?) EN TATUERING

Oj, är vi redan här känner jag! Vilket år det har varit och vilket år 2015 kommer att bli. Jag klev upp före sju i morse för att hämta pappa vid tåget, och sedan dess har jag suttit i soffan och tittat i min backspegel. Inte bara för 2014, utan faktiskt ända bak till 2007. Vilken resa det har varit, det kan jag konstatera nu. Från att faktiskt må riktigt skit om man får skriva så, vilket jag får eftersom det är min blogg och jag bestämmer, till den jag är nu och hur jag mår idag. En lång resa och bitvis tuff. Jag har jobbat mycket med mig själv, och skrivit ner i en bok om de processer och de övningar jag har gjort, och det är allt det jag har skummat igenom nu. En del saker jag har skrivit skäms jag otroligt över nu när jag läser, medan annat gör mig stolt. Jag tänker wow, har jag varit så klok, har jag fattat sådana beslut för att komma framåt, för att må bättre och för att bli en bättre människa! Det är både lågt och högt, toppar och dalar ni vet. Jag har gjort en hel del saker i mitt liv som jag inte precis är stolt över, men jag har också lärt mig av de situationer som har svidit och jag försöker verkligen ha det med mig.

Jag har fått ett bloggönskemål tidigare om att jag ska skriva om mina tatueringar, vad jag har för några och varför, vad de betyder för mig. Jag har lovat att göra det men inte kommit mig för eftersom jag inte tyckt att jag hittat rätt tillfälle och rätt sammanhang. Jag tänker sällan på dem, men förstår att det är svårt för andra att inte göra det, framförallt min högerarm är ju liksom fullkletad. Jag kommer inte att skriva om dem alla idag heller, men faktiskt en, för den hänger ihop med det här med livets toppar och dalar. Jag tror att jag gjorde den tatueringen när jag precis började jobba med mig själv, som en konstant påminnelse om att alla människor, och inte minst jag själv, har en mängd bra och dåliga egenskaper. En av utmaningarna i livet går ut på att hålla en balans. För min del jobbade jag då med min självkänsla och att lita på min egen inre styrka, i stället för att vara beroende av andra för att må bra. Tatueringen sitter vid min vänstra höft och föreställer siluetten av en ängel och en djävul. Ängeln är upphöjd över djävulen och håller henne i håret, vilket är tänkt att symbolisera vikten av att ta kontroll över sitt eget liv, sina egenskaper och alltid försöka göra det man själv värderar som gott. Att försöka vara och agera så som den man skulle vilja vara, inte den som man "blir" när man mår dåligt. Inte helt lätt såklart, men tatueringen påminner mig om vikten att i varje fall försöka varje dag.

Det blir lite märklig vinkel och så när man fotar själv med mobilkameran, men här är den! Den är ritad av Moa på Mans ruin efter att jag beskrivit för henne hur jag tänkte mig att den skulle se ut och vad den skulle symbolisera för mig. Å nej, prickarna runtomkring är inte tatuerade utan de är helt vanliga, naturliga födelsemärken eller leverfläckar, vad du nu vill kalla det

Kommentarer