DAX FÖR MINA NYÅRSKARAMELLER 1:2014

Idag är det den sista dagen på det här året. Precis som många andra (?) så är jag relativt dålig på att titta i backspegeln, men ibland försöker jag göra det, och idag är en sådan dag. Det är dags att blicka tillbaka på mitt tränings- och tävlingsår, och när jag nu gör det slås jag mest över hur jag har förändrats mentalt, alltså hur jag ser på min träning och vilka mål och syften träningen fyller på sikt. Jag har mer och mer börjat prata om att jag gillar att röra på mig, att motionera och mer sällan tänker jag på det jag gör som träning. Vill du hänga med mig ännu längre bakåt i tiden så hittar du årskrönikor från 2011 och framåt här!


Januari
Oj! Jag hade ju lite längre hår då, det är min första tanke när jag tittar i bloggen. Även fast jag redan då påbörjat kaparprocessen från 2013:s riktigt långa man. 2014 var året som jag gick in i utan ett inbokat lopp, ett riktigt mål. (2011 var det Göteborgsvarvet och 2012-2013 startade jag upp löpträningen för Stockholm marathon). Jag kompistränade med Ida, vi planerade för att starta upp Måndagsklubben igen efter vinteruppehållet, och jag åt grönsaker för fulla muggar. Jag grubblade på psykisk arbetsmiljö och psykisk hälsa generellt och skrev en del om det i bloggen. I min värld hänger hur vi mår ihop med hur vi rör oss, och vi har större makt att påverka hur vi mår än vi kanske tror. Gräset är grönast där man vattnar var ett inlägg jag skrev, och det tycker jag fortfarande håller och att det även för egen del var läs-/tänkvärt idag.

Februari
Nu är det fokus på energipåfyllning, njutning utomhus och helgmys! Jag springer och myser men jag springer också backe. Träningspassen är korta. Februari är månaden då jag fyller år, och det gör även en av mina systrar och min sambo. Det var också då jag hade min kanske tuffaste dag på året. Det var som att allt gick emot mig. När det inte blir som man tänkt, men ändå inte så tokigt till slut.


Mars
Var månaden då jag hittade glädjen till MTB. Helst plötsligt ville jag cykla på en hoj som mest stått i garaget sedan den inköptes något år tidigare. Vädret var som det brukar vara mest på våren, upp och ner. Snöstorm ena dagen och sol nästa dag. Vårvintern är fantastisk i Jämtland och under någon vecka hade vi sådär fantastiskt soligt på dagarna och kallt på nätterna. Då ligger snön kvar i skidspåren så att man kan åka längd, men smälter på gångvägar så att man kan springa och cykla på barmark. Njutning!

April
Jag är inte världens mest spontana människa men nu gjorde jag något jag aldrig trodde om mig själv. Jag var med i en bloggtävling och lyckades helt otippat vinna en staplats till ett MTB-lopp som skulle gå av stapeln bara tre veckor senare. Det var helt enkelt bara att börja träna på allvar. Om MTB-skräck. Påsken spenderades i Brånan och var alldeles fantastisk. Vi åkte skidor, vi cyklade och vi sprang. Solen sken och livet kunde nästan inte bli bättre.


Maj
Månaden som bjöd på tävlingspremiär både på cykel (Lidingö MTB) och i löparskor (Arlajoggen), en vecka i Turkiet och en ny frisyr. Jag gjorde saker som utvecklade mig som människa. Att våga ställa upp i ett lopp trots att jag var livrädd, förhållandevis otränad (och inte gärna vill vara dålig på något) gjorde mig en erfarenhet rikare. Jag tänkte mycket på att varje dag ger en ny chans till att börja ett nytt liv.


Juni
Tävlingssommaren kom igång på allvar och jag cyklade räser runt Brunfloviken trots endast en vända innan på den hojen i år. Ångrade mig inte en sekund då jag kört rundan på träning många gånger på MTB, och den tid jag gjorde på tävlingen var betydligt bättre. Dock gjorde jag en mycket orutinerad start och ställde mig alldeles för långt bak. Fick kämpa i 5 kilometer innan jag kommit fram och kunde cykla i eget tempo. Men kul lopp! Sedan sprang jag Vårruset och Indalsledenloppet också.

Kommentarer

Anonym sa…
Låter härligt!
God fortsättning!!!
Helena sa…
Låter härligt!
God fortsättning!