SE FRAMÅT

Om det är något jag är bra på så är det att blicka framåt. Att drömma. Att vilja. Att sträva. Jag tror starkt på att det mesta blir så som vi vill, om vi bara är villiga att jobba för det. Ibland blir det inte exakt, men ganska på ett ungefär. Eller bättre. Ibland är vägen krokig, och ibland får man ta en omväg. Men ändå.

Igår påmindes jag om att människan mår bra av tre saker (många fler också såklart). Någon att tycka om. Någon som tycker om en. Och att ha ett mål i sikte. Och det är så sant som det är sagt. Jag tycker därför om att alltid ha något att se fram emot. En planerad resa eller något liknande som jag kan tänka på de dagar när livet känns tyngre. När jag inte vill kliva upp på morgonen eller när det är en extra jobbig arbetsuppgift som ska klaras av. Då tar jag en stund och tänker på det roliga som väntar, och sedan känns livet så mycket lättare.

I ett par dagar nu har jag funderat på en resa. Vi var i Turkiet i maj med min sambos familj, men nu känner jag att jag skulle vilja resa bort en vecka snart igen. Jag har kört på tufft hela hösten och tycker att jag förtjänar lite återhämtning för både kropp och knopp. Men sedan kom jag på att jag måste ju inte boka en resa för att ha något att se fram emot, för det finns redan en massa saker som kan fylla behovet av något trevligt att blicka mot!

- Jul! Jag älskar jul och jag älskar att få vara tillsammans med hela familjen. Förra året var första året som vi på riktigt var i huset, som renoverats i flera år. Nu är mamma och pappa inbodda på riktigt, och vi slipper bo på madrasser och bäddsoffor i allmänna utrymmen, utan har nu våra egna sängar i egna rum. Så mysigt. Vi är 10 personer när vi är alla tillsammans. Det är mina föräldrar, mina syskon med respektive och barn, åsså jag och min sambo.

- Skid-VM i Falun 2015! I februari är det dags. VM på längdskidor går i Sverige och självklart ska jag åka dit. När, var, hur är inte klart. Vi hade en tanke om att kombinera det med en Sälen-tripp, men stugan var bokad så vi får hitta på något annat. Falun blir det hur som helst.

- Nytt jobb! Eller ja, en ny tjänst. I samma bransch. I samma koncern. Men lite nya arbetsuppgifter. Det känns både roligt och spännande. Exakt när det blir är inte helt klart. Det finns en plan men för att den ska gå igenom behöver en hel del andra bitar också klaffa. Framförallt behöver det tillsättas en efterträdare på min nuvarande tjänst, som också till viss del förändras.

Kommentarer