STRESSFRI JUL

Jag älskar verkligen julen, och har alltid gjort. Tyvärr verkar alldeles för många i min omgivning se jul som något man ska stressa upp sig för, och för var dag som går så ser de allt mer stirriga ut. Det klagar över att de inte hittat klappar till barnen, att huset inte är städat, att maten inte är inhandlad, att kakorna inte är bakade och så vidare. Jag blir på riktigt ledsen av detta. Julen för mig betyder familjemys, tända ljus, slappa, skidåkning, äta gott och sova. Mycket annat kan man skala ner eller skippa tycker jag. Och faktiskt tror jag att många barn föredrar avslappnade och glada föräldrar framför utmattade, stirriga vålnader som har vänt ut och in på sig själva och bara vill kräkas på julen. Det är inte att ge sina barn en bra upplevelse. Om du är en av dem som stressar just nu så kommer några tips från mig som kanske kan underlätta! Försök göra julen till en bra upplevelse i år, och hur det är för dig det vet bara du.

1. Skippa julklapparna i år, eller ge bort pengar. När jag själv var liten var det ändå bäst att själv få välja vad man ville köpa. Min sambo och jag har faktiskt bestämt oss för att inte ge klappar till varandra i år.

2. Om du vill ge klappar så handla på internet. Totalt stressfritt och min räddning de senaste åren. Många sidor har kort leveranstid så jag lovar att om du klickar i morgon så hinner du få hem klapparna till jul. Jag älskar nätshopping. Ingen trängsel och ingen hets.

3. Köp färdiglagad mat. Köttbullar, korv och sill är smarrigt, men det behöver faktiskt inte vara hemlagat. Sitt ner tillsammans med familjen i stället och ät i godan ro. Julen ska vara fridens högtid. Jag älskar hemlagade köttbullar och om jag får välja en hemlagad rätt på bordet så blir det dem. Resten var det inte så noga med.

4. Ibland tror jag att föräldrar misstolkar sina barn och lägger tid och kraft på saker som barnen kanske egentligen struntar i. Sätt er ner och prata om julen. Låt alla i familjen säga sitt om vad man skulle uppskatta mest, och lägg sedan krutet på det. Resten kan man skippa. Barn är kloka.

Kommentarer