VECKANS SISTA PASS


Träningen under veckan har inte varit speciellt tuff, utan jag har smugit igång med rörelse fem av veckans sju dagar. Inga tuffa pass alls utan det har mest handlat om att röra på mig lite lätt, även om jag såklart får upp lite puls och blir svettig, men helt utan att pressa mig. Idag var det dags för veckans andra rehab. Det är ett program som jag fått av Maria på Access Rehab (läs om mitt besök där) och som syftar till att stärka mig där jag är svag och mjuka upp mig där jag är stel. Programmet går att göra utan vikter, således alldeles utmärkt hemma, men kan också utföras med vikter i kombination med andra styrkeövningar på gym. I måndags körde jag hemma efter några solhälsningar men idag drog jag till gymmet. 


Jag kan tycka att det är kämpigt att göra just dessa övningar där jag känner mig "dålig". Det är ju så mycket roligare att träna sådant som man är bra på! Men just därför är det viktigt att jag håller ut nu. Under december ska jag bita ihop och kämpa i sann Paolo Roberto-anda. Om du inte hänger med på vad jag menar så spana in hans instagramkonto (1paolo2). Han startar varje morgon med en sträng uppmaning om att bita ihop över och underkäken, eller något annat uttryck i samma stil. Det går inte helt ihop med min filosofi om att det ska rymmas glädje i det mesta man gör, men samtidigt kan det inte alltid vara roligt. Det finns tuffa perioder i livet för oss alla och att sluta röra på sig när man mår dåligt är nästan det sämsta man kan göra för sin hälsa. Då kan det faktiskt krävas ett visst mått av bit-ihop och lite jävlar-anamma för att ta sig utanför dörren - kropp och själ mår så ofantligt mycket bättre när man kommit ut och framförallt när man kommer in igen. Jag vet det. Jag vet också att jag som är bra på att röra mig nästan dagligen behöver ta tag i "tråkigare" bitar för att förbättra min hälsa ytterligare. Att jobba på de svagheter jag har kommer att göra skillnad. Så nu ska jag minsann bita ihop, det får blir min decemberutmaning. Vilken blir din?

Kommentarer