ÄNTLIGEN EN BRA KÄNSLA


Jag sprang utomhus igår, för första gången efter jul. Min vadmuskel har skött sig riktigt bra de senaste veckorna men däremot har smärtan flyttat ner i hälsenan. Under och efter löppassen har jag varit öm och jag har verkligen tragglat excentriska tåhävningar varje dag, vilket på riktigt hjälper. Igår var första passet då jag bara kunde ana ömheten (ingen riktig smärta) och idag har har varken träningsvärk eller ömhet. Det är en riktigt bra dagen-efter-känsla just nu. Det gäller att jag hela tiden ligger bara på gränsen på passen, och vilar ordentligt mellan varje, så att jag fortsätter att bygga upp styrkan och stabiliteten igen. Totalt är jag uppe nu i ungefär 18 minuters löpning i veckan, fördelat på två gånger. Jag kommer att öka på det väldigt försiktigt nu kommande vecka, men är inte rädd för att backa om det inte känns bra. Hellre en långsam utveckling framåt än bakslag, nu när jag äntligen får komma ut, men rehab är verkligen inte kul.

Det är fortfarande löpning varvat med gång som gäller, och upplägget för igår blev att jag gav mig ut på min vanliga femkilometersrunda, men med promenad i några minuter som uppvärmning. Jag hade sedan ställt min intervalltimer så att den pep på 20 x 30 sekunder med 30 sekunder gåvila mellan varje, och sedan promenad resten av sträckan hem. Jag lyssnade på en pod undertiden, bra fredagsmys innan det var dags för fredagsoxe med grönkål.

Kommentarer