PÅ ÖNSKELISTAN 2015: PODDAR

En punkt som jag satt upp på min önskelista för 2015 är att jag ska lyssna mer på poddar. Min önskelista är inte en lista med mål eller nyårslöften, utan snarare en kom-ihåg-lista till mig själv, och vissa grejor är enklare än andra att styra upp. Att omprioritera min tid och aktivt välja är inte så svårt utan allt som krävs är ett beslut. Så nu har jag dragit ner på mitt ljudbokslyssnande till förmån för poddar. Och ja, jag vet att det bara gått en vecka på det nya året ännu.

Det är inte så att jag inte lyssnat alls förut men det går lite upp och ner, och nu tänker jag att det ska vara upp ett tag. Det kan vara både inspirerande och lärorikt om man hittar rätt. Det kan också vara superjobbigt om den som pratar inte gör det bra. Så nu är jag helt enkelt på jakt. Jag vill helst lyssna på träningsrelaterade poddar eftersom jag lyssnar mycket när jag tränar. Det måste alltså vara lite peppande, inte klump-i-halsen-berörande-sorgligt (så svårt att träna då) och bra helt enkelt.

En podd som jag lyssnat på även tidigare vid några tillfällen är maratonpodden.se. Jag har nu lyssnat igenom några nyare avsnitt och mina favoriter so far är #13 Petter och #21 Tove Langseth:

På tredje dejten med blivande frun Michaela fick han veta att om han inte åker skidor kan han glömma en längre relation med henne eftersom skidor var och är hennes liv. Detta statement fick Petter att tagga till och träning i allmänhet och skidor i synnerhet blev hans nya kall. På senare år har skidorna fått konkurrens av swimrun, träningsformen där man varvar simning i öppet vatten med löpning. Möt Sveriges hiphopgigant i ett spännande samtal om vin, restless legs, kärlek och relationer. Och swimrun.

Leopardmönstrat, rock’n’roll och med ett jäkla drag under sulorna. Så skulle man kunna sammanfatta Tove Langseth. Hon sprang sitt första maraton 2012 och är idag en av de främsta kvinnliga maratonlöparna i Sverige. Men inte nog med det. Dessutom har hon ett krävande jobb som art director och delägare på en stor reklambyrå. Och så är hon mamma till tre barn. Möt ett spännande samtal om passionen för löpning, om när hon sprang hem från en filminspelning i Orminge mitt i natten och varför det är svårt att persa när man har mens. Och mycket mer.

Kommentarer