SEMMELSÖNDAG! (recept semlor)

Efter en riktigt mysig långfrukost klädde kiddosarna och jag på oss och stack ut i snöyran. Det hade vräkt ner under natten och blåst rejält på det vilket resulterat i höga drivor utanför huset. Bilarna och skotern hade snöat in och vi fick pulsa ut för att sedan skotta i två timmar innan infarten var tillräckligt snöfri. Jag njöt såklart eftersom jag tycker att snöskottning är bland den bästa fysträningen som finns.

Väl hemma i stan fick jag ett oväntat semmelsug och drog igång ett experiment. Jag är trött på att baka med mängder med ägg, som jag ofta gör annars, och testade en äggfri variant av kardemummadeg i stället. Som vanligt ett hopkok av olika recept på nätet.

Du behöver (till bullarna):
1 dl grädde
3 dl vatten
50 g smält smör
2 dl mandelmjöl
2 dl kokosmjöl
0,5 dl sötströ
2,5 msk fiberhusk
1 msk pofiber
2 tak bakpulver
1 tsk kardemumma
1 nypa salt

Mandelmassa:
Rör ihop grädde, mandelmjöl, lite sötströ och hackad mandel efter behag till en lagom hård gegga.

Gör så här:
Blanda ihop allt till bullarna och låt stå för att svälla i 15 minuter. Rulla sedan till 8 stycken. Grädda på 200 grader i mitten av ugnen, ca 30-40 minuter. Låt svalna. Skär av locket och gröp ur lite av innehållet. Fyll med mandelmassa, spritsa på vispad grädde och lägg sedan på locket. Klart för att ätas!

Kommentarer