TÄVLINGSPREMIÄR FÖR I ÅR

Nu är det dags! På lördag ställer jag mig på startlinjen för första gången i år, då det är Lidingöloppet MTB som går av stapeln. Precis som förra året har jag tränat cykel i ungefär en månads tid inför loppet, vilket egentligen är på tok för lite förstås. Distansen som ska avverkas är 63 kilometer, i kuperad terräng på Lidingö, och det tog mig ungefär fyra timmar och en kvart förra året. Puuuh.

Mina förväntningar på loppet och mig själv är att jag ska ta mig runt. Tar jag det bara lugnt precis som förra året så bör jag orka. Sedan vore det såklart roligt att förbättra min tid också, men jag tror att jag hade fler cykelmil i benen inför loppet sist än vad jag har nu. Mest av allt önskar jag mig fint väder, en känsla av att vara stark i kroppen. Att kunna tuffa på, om än i sakta mak, och hålla (både kropp och cykel) hela vägen in i mål.

Hur har jag tränat då? Jo, sedan påsk har jag cyklat 2-4 gånger i veckan. De första två veckorna var fokus på ganska lätta pass för att behålla kraft, sug och motivation för att ge mig ut igen. De sista två veckorna har jag lagt in ett par tuffare pass också där flås och ben fått bekänna färg. Lidingö är väldigt backigt och jag hade tänkt köra mer sådant på träning, men det blev helt enkelt inte av att jag prioriterade det. Den här veckan ska jag bara rulla lite fint för att hålla igång benen inför lördag, men i övrigt satsar jag på att vila mig i form! Lidingö here I come!

Kommentarer