EN FANTASTISK MORGON DÄR UTE

Solen skiner utanför mitt fönster och här sitter jag med min stora espresso och en lakritschia. Jag ser människor vara ute på morgonpromenad i solglasögon, och jag känner hur solstrålarna som letar sig in genom fönstret värmer huden på ovansidan av mina händer. Jag scrollar i mitt facebookflöde och läser rubriker som "Sluta jämföra dig med andra när du springer ett lopp" och tänker att jag tvärtom måste sluta jämföra mig med mig själv. För mig är det just nu det svåraste. I kväll är det ett motionslopp över 10 kilometer här i stan, som jag lite hipp som happ nu funderar på att springa. Eller springa och springa, jag har inte sprungit 10 kilometer i sträck på jag vet inte när? Jag tror att sista gången var Tunnelrun i november faktiskt. Klart jag fixar att ta mig runt men precis som jag har skrivit om tidigare så har jag svårt att acceptera det, att det handlar om att ta sig runt. Jag kan vara bra på att lämna egot hemma i många andra sammanhang, men tycker att det är ohyggligt svårt att motivera mig till att stå på en startlinje utan att vara tränad för det. Skulle gärna "kompisspringa" med någon så att det känns mer som en rolig grej än en tävling. Typ jogga och snacka bara. Jag lyssnade på en bra pod med Malin Ewerlöf för ett tag sedan och hon tycks verkligen ha hittat rätt i sin mentala inställning där med att inte vara sitt bästa jag i löparskor längre, men jag har inte gjort det. Nog om det.

Igår sprang jag runt Lillsjön tillsammans med Vide. Han är 6 år och ska bli hockeyproffs när han blir stor. Det har han bestämt själv alltså. För min del får han göra vad han vill bara han trivs och mår bra. Hur som helst så har han också bestämt att det är viktigt med träning även under barmarkssäsongen. I helgen då vi var i Trondheim så provade han att springa på löpband, noga övervakad av sin mamma som "körde bandet" i väldigt sakta fart. Men sprang det gjorde han och så har han pratat mycket om att springa ute. Så i söndags eftermiddag bestämde vi att onsdag kväll skulle vi boka in ett träningspass. Sagt och gjort. Jag hämtade upp en laddad kille vid 18:30 som ägnade bilturen till att sörpla i sig vatten ur sin nya vattenflaska, som han fick som en liten present. Vi hade en runda runt Lillsjön planerad, en sträcka som mäter ungefär 2,6 kilometer. Taggad till tusen satte vi av i jogg. Det blev en hel del hopp över vattenpölar, mycket snack, en del spurter, springa slalom och lite promenad här och där vid behov. Vide fick lite håll i början men det gick över efter en stund. Drygt 20 minuter tog det för oss att komma runt. Vide "behövde" mera vatten och ville sedan träna mer, men jag sa att vi skulle spara det till nästa gång. Då springer vi Odensala elljusspår, det har vi redan bestämt.


Kommentarer