PRAKTVURPA - BLÖT LUR GER NEDSATT FUNKTIONALITET


Igår hade jag nog en av mina bästa cykeldagar någonsin. Den pågick liksom hela dagen, sådär som jag drömt om många gånger men inte riktigt upplevt. Igår bara blev det. Mycket tack vare Vide. Den nyblivna 7-åringen bestämde sig på lördagseftermiddagen för att han skulle hem till oss. Hos Rennerborgs väntades nämligen besök i lillebrors ålder och yngre, vilket inte föll honom i smaken. Det skulle vara bättre att hänga med oss hem och sedan sova över. På ny cykel, med ny hjälm, träningsjacka, tights och shorts trampade kiddosen glatt. Kväll blev till natt och natt blev till morgon.


Eftr frukost konstaterade vi att det var ett par timmar kvar innan V skulle lämnas av hemma igen inför söndagens planerade utflyft med lillebror och mamma. Vi bytte om till cykelkläder och drog i väg mot Lillsjön. Skogsstig, grusväg och asfalt betades av utan bekymmer. Totalt 11,5 kilometer fick vi ihop innan mamman ringde och efterlyste barnen. Avresan var tydligen tidigarelagd pågrund av osäkert väder längre fram på dagen. Vi fick helt enkelt lämna av en lite surmulen V som inte alls ville sluta cykla (men som sen hade en superbra dag såklart) och fortsatte sedan rulla. Tempot var fortsatt lågt och vi trampade in mot stan och av en händelse så kom jag på att vi skulle stanna till på Jaktstugan och äta lunch... Och fika efteråt såklart! Här finns mycket att välja på även för den som vill eller måste välja bort något i kosten, på grund av allergier och överkänslighet eller kanske av politiska eller etiska skäl. However. Dock använder de mycket nötter i sin matlagning och bakning vilket gör att extremt allergiska kan känna av sin allergi även om de väljer något utan nötter, eftersom det kommer i kontakt med ytor där nötmjöl kan finnas. Värt att tänka på! Hur som helst, jag gillar Jaktstugan a lot! En fisktallrik med kaffe oh tårta efteråt satt som en smäck.

Sedan var det dags att trampa vidare. Nu skulle vi ut i skogen. En torrvurpa på stig blev det där jag handlöst föll höger nedför en liten slänt. En snygg kullerbytta i blåbärsris, så det kändes inte alls. Nästa fall blev värre. Underlaget var lika mjukt... Men rakt ner i en gyttjepöl. Iskallt vatten och lera. Återigen ett fall åt höger. Mitt högerclips krånglar ibland. Den löser ur men hakar liksom fast lite på snedden. Jag hade softshell i jacka och shorts vilket gjorde att det stod emot vätan rätt bra, men efter ett tag hade det ändå sipprat in vatten i benfickan där min telefon låg. Nu funkar den sisådär kan man väl säga. Jag har försökt torka upp den genom att ha den avstängd, först i solen och sedan i påse med ris, men nej, den fungerar fortfarande inte som den ska. Typiskt.


Hur som helst. Över tre timmars cykling, nästan fem timmars äventyr då man räknar in alla pauser, blev mitt söndagsnöje. Helt underbart!

Kommentarer