STARTAR VECKAN MED VÄRK

...träningsvärk alltså.


Precis som förra söndagen körde jag ett pass i gymmet igår. Jag hade egentligen bestämt mig för att träna styrka två gånger under veckan men det hände en del grejor i livet som gjorde att jag prioriterade om lite, men en gång är bättre än ingen. Det tröstar jag mig med. Jag är faktiskt rätt snäll med mig själv, det är en sådan sak som jag har blivit bra på med åren. En sådan sak som gör att jag gillar att bli äldre. Nåväl, det var inte det jag skulle skriva om egentligen utan det bara slog mig nu efter att ha skummat igenom en del bloggar här på morgonkvisten. Många äro de som inte är särskilt snälla med sig själva.

Styrka var det ja! Syftet med mina pass just nu är att få igång kroppen igen så jag kör med förhållandevis lätta vikter för att få bra kontakt med musklerna. Fokus ligger på baksida kropp och ben, eftersom jag har lite strul med ryggen och dessutom vill bli lite starkare både på cykel och i löpningen. Jag blandar superset med triset och håller ett relativt högt tempo på passet. Jag tycker att det fungerar bra när vikterna är såpass låga som nu.

När jag går till gymmet har jag en "översiktsplan" klar, vilket innebär att jag vet ungefär vad jag ska träna och hur, men inte exakt vilka övningar eller i vilken ordning. Det tar jag som det kommer beroende på hur mycket folk som är på plats och var det finns lediga ytor att vara på. Igår blev det ungefär såhär (om jag minns rätt):

- Marklyft / rodd (smithmaskin)
- Marklyft (smithmaskin) / bålövning / axelpress (hantlar)
- Vadpress / bicepscurl
- Kettlebellsswing / axeldrag med kettlebell - fokus bålstabiltet
- Utfallsgång med knälyft
- Framsida och baksida lår i maskin (ett ben i taget)
- Ryggövning i kabelkross / knäböj (stång) / axelpress (stång)

Jag höll mig till ett klassiskt upplägg med 3 set a´ 10 repetitioner, och allt som allt tror jag att det tog mig lite drygt en timme.

Resultatet? Jo, precis som förra veckan så är träningsvärken ett faktum. Lår, rumpa och axlar känns idag om man så säger. Jag har "husmorsgympat" (förenklad yoga, ett eget flöde) lite på morgonen som jag brukar, några minuter bara, och det stramar ordentligt lite överallt idag. Men så gillar jag det!

Kommentarer