UTE PÅ DJUPT VATTEN


I Jämtland har vi en del märkliga saker för oss, som att åka snöskoter på vattnet till exempel. Igår gick tävlingen Verkö Water X av stapeln och jag tog eftermiddagen ledigt för att åka med L ut och titta. Verkön är precis som det låter en ö, belägen i Storsjön. Det finns ingen broförbindelse utan det är luft- eller vattenvägen som gäller för att ta sig dit. Jag hade med pirr i magen gått med på att åka med L på "valen" ut. Det är alltså en vattenskoter för den som undrar. Jag kör själv jetski (som är en ståmaskin, till skillnad från vattenskoter som är en sittmaskin), men jag har fortfarande kvar en hel del av den vattenrädsla som jag haft sedan jag var liten. Jag tycker därför inte så mycket om att vara långt ut på öppet vatten, och heller inte att vara passagerare - jag vill helst ha kontroll själv och vara ensam på fordonet. Hur som helst så respekterade L mina strikta order om att det var fin körning ditut som gällde, och resan gick utan några incidenter. Det var faktiskt ganska härligt, men kallt! Som tur var hade jag tagit på mig mycket kläder under flytvästen. Vi hade också packat med oss kaffetermos och lite tilltugg. "Valen" rymmer en del prylar.


Ute på Verkön hade tävlingarna precis dragit igång när vi kom ut. Vi guppade först runt lite på vattnet bland andra båtar och vattenskotrar, där jag drack kaffe och vi tittade på de första åkarna. Sedan gick vi iland och såg resten därifrån. Vi var också upp till slottet och avnjöt deras goda grillbuffé på slottsterrassen. Ön var välbesökt under dagen och helikoptrar och båtar kom och gick i en strid ström. 


Hur var det nu med de här snöskotrarna då? Jo, det blev en spännande och jämn tävling. Skotrarna startar alltså på land och kör ut på vattnet (ca 13 meters djup var det på tävlingsbanan) och där ska de runda ett antal bojar. Där fanns också ett hopp att ta sig över. Som ni säkert har listat ut vid det här laget så händer det att skotrarna sjunker... En snöskoter flyter ju inte så som en vattenskoter gör. Föraren har flytväst och blir upphämtat av funktionärer. Skotrarna har en boj med ett snöre i så att en "räddningspatrull" på specialbyggt flotte kan åka ut och bärga den. Det blev som sagt riktigt spännande och segraren hade i slutändan bara ungefär en sekunds marginal ner till tvåan, om jag minns rätt. Segertiden var 53 sekunder.

Kommentarer