SÅ HITTAR DU TILL DAGSÅSDALEN

Jag har fått lite frågor både igår och vid tidigare tillfällen då jag cyklat och fotat en del uppe på gamla I5-området. Var ligger det? Hur kommer en dit? Så i morse bestämde jag mig för att ta en tur och reka den enklaste vägen dit via cykel. Jag skulle ju ut en vända och efter lite funderande blev det min "grusvägsmaskin" och en tur till vackra Dagsåsdalen. Gillar du att cykla grusväg, eller helt enkelt bara vill ut och njuta av den färgexplosion som hösten bjuder på just nu, ja då kan jag varmt rekommendera den här turen.

Första rundan för i höst i min tjocka cykeljacka som legat långt in i garderoben i sommar. En skön morgontur i krispig höstluft

Hitta dit
Från Östersunds centrum cyklar du enklast mot Ica Maxi och in bakom mot Arenan. Fortsätt på den asfalterade vägen som går in där och sedan blir till grusväg. Nu är det egentligen bara att följa vägen rakt fram, över E14 och vidare på den snirkliga vägen uppåt mot I5-skogarna. Vill du kan du vika av och testa lite stigar eller skogsmaskinspår. När du kommer till en korsning viker du vänster och följer skyltningen mot Björks väg, som du sedan fortsätter på uppåt. Håll koll på skyltarna och vik snett höger när Björks väg blir till Vikanders väg. Nu är du nära! Kör den rakt fram och om bommarna är öppna så kör du in på militärområdet så att du passerar grusgropen på vänster sida. Här finns varningsskyltar som säger att det finns ammunition i markerna och att du lämnar vägen endast på egen risk, vilket jag därför inte vågat mig på. Här inne på området håller jag mig på vägarna, men sådana finns det å andra sidan gott om, så det går ingen nöd på en precis. Cykla rakt fram och passera skylten Dagsåsdalen. Nu är det alldeles strax dags att skåda en färgexplosion, vilket knappast är den enda explosion som har skett här. 

Slingriga grusvägar finns det gott om här. Både på väg upp till dalen och om en fortsätter förbi

Dagsåsdalen
Strax efter skylten öppnar landskapet upp sig och du ser en vacker dal med en tjärn borta till vänster, där har jag sett älg. Naturen visar upp sig i gult, orange, rött och grönt. Tittar du framåt och lite till höger så kommer du att de den, den gamla sönderskjutna bandvagnen jag fotade senast igår. Var lugn, längre fram kommer en väg upp dit. Hemifrån oss (vi bor nästan i city) så är det ungefär 9 kilometer upp till dalen. Här kan du stanna en stund, varför inte ta med lite fika. Njut av en kopp rykande svart kaffe från en medhavd termos.

Bild från igår då vi gjorde ett litet stopp på väg ut ur dalen för att utforska den här gamla sönderskjutna bandvagnen

Vad händer sedan?
Antingen vänder du om och cyklar samma väg tillbaka, eller varför inte utforska de fina grusvägarna här på området? Det finns gamla sprängplatser lite här och där, med en hel del häftigt att fota för den som är intresserad av det. Lite läskigt tycker jag att det känns ibland, jag är oftast här ensam, och det är mycket mycket sällan man ser andra människor här. En och annan på hundpromenad, men annars är man för sig själv, vilket jag tycker är en del av tjusningen med att cykla i området. Det är meditativt på något vis.

Jag fortsatte genom dalen i morse och körde Kånkbacksvägen över E45:an, via Torråsen (här blir det asfalt en bit) och sedan tillbaka ner mot E14 igen. Bron över vägen (nära Lillänge) och sedan mot Körfältet och hem. En fin morgontur på ungefär 3 mil

Kommentarer