GÖRA EGEN GLASS

Jag har haft kiddosarna nu två kvällar när Systeryster och F har jobbat. Igår skulle vi göra glass. Vi hade pratat om det redan i tisdags, men då var det fotbollsträning så vi hann inte. Efter hämtning på fritids och dagis brummade vi till affären för att handla. Vi skulle göra lite olika smaker på glass, bär, choklad, lakrits och ja, lite blandat. Det är faktiskt riktigt enkelt att göra god, krämig glass, utan glassmaskin.

Vi vispade grädde lagom hårt och rörde sedan ner äggulor, vaniljpulver och lite sötning. Sedan fördelade jag smeten i några koppar som jag ställde i frysen medan vi hackade och mosade det vi skulle smaksätta glassen med. Jag lät kiddosarna mäta upp, hälla i, köra min kitchen aid, mosa bär och hacka (läs kladda) med chokladen. Och slicka skålar förstås, det är ju det allra bästa. Det blev lite stökigt i köket om en säger så, men de fick också hjälpa till att plocka in i diskmaskinen efteråt, så det var det värt. Sedan rörde vi ner våra blandningar i grädden och slevade upp smeten i pinnglassformar. Vi hade mer smet än formar så vi fick ställa tillbaka några av kopparna också i frysen. Alla utom N tyckte att glassarna var en succe! Även mamman som kom förbi efter jobbet, lagom till middag och glass skulle serveras, provade alla smaker och gav tummen upp för vårt lilla experiment.

Våra smaker:
- hallon
- hallon med vitchokladbitar
- lakrits med chokladlakritsbitar
- choklad med chokladlakritsbitar
- choklad med vitchokladbitar

Kommentarer