LIFE DESIGN

Det snackas mycket om det nu. Det är trendigt. Och jag börjar långsamt förstå att det är detta jag pysslat med ett tag utan att veta att det fanns ett begrepp för det. Jag har jobbat ganska hårt egentligen de senaste 10 åren för att ta mig upp ur en situation där jag inte kände att jag hade kontroll över mitt eget liv. Jag hade försatt mig i en situation där jag varken kände igen mig själv eller hur jag hade gått dit där jag var.

Sedan den totala bottenkraschen så har jag steg för steg fattat beslut, ibland tuffa, ibland enkla. Allt för att aktivt börja gå åt ett håll som jag känner att jag faktiskt vill gå åt. Inte för att jag tror att det förväntas av mig. Inte för att det är ditåt alla andra går. Inte för att jag inte har tänkt efter. För det har jag. Och det gör jag. Jag har gjort resan på egen hand. Men jag tror även att det kan vara vettigt att ta hjälp av en coach. Någon som ställer frågorna och låter en hitta svaren. För egen del har jag använt mig mycket att böcker. Självanalys och självhjälp. Mycket för att jag kan ha svårt att sätta ord på saker när jag måste säga dem, men i text går det bättre. Jag har skrivit mig ur min kris eller mitt bottenläge kan man kanske säga och sakta men säkert jobbat mig dit där jag är idag.

Men det slutar inte här. Att skapa sitt drömliv är ett pågående projekt eftersom en förändras hela tiden. Samhället förändras. människor runtomkring förändras. Mitt drömliv idag är förmodligen inte mitt drömliv i morgon. Då har nya drömmar fötts! Och det är exakt det life design handlar om för mig, att hitta drömmarna, sätta dem på pränt, njuta i stunden och sedan ta små små steg framåt, ditåt. Utan att glömma bort att hela tiden undersöka om det fortfarande är min dröm eller om jag måste ändra riktning på mina små steg.

Hur tänker du runt drömliv och life design?

Han som har stått ut med mig på hela resan. Som låter mig vara den jag är och göra det jag vill göra

Kommentarer