EN AKTIV DAG PÅ KONTORET

Jobbar du på kontor? Då kommer här några tips från mig på hur du håller igång kroppen. Forskning påvisar alltmer vikten av att vi rör oss kontinuerligt under dagen för att ha en god hälsa och en smärtfri kropp, något jag själv känt av en del under det senaste året. När vi är inaktiva eller alltför monotona i vårt rörelsemönster så kan vi bli stela eller helt enkelt få ont. Men några enkla trix gör stor skillnad!

- Gå och hämta en kopp kaffe ofta! Okej jag fattar att det inte är det mest hälsosamma tipset så jag skriver det med glimten i ögat. Hämta vatten, gå och kissa och någon gång då och då tar du en kaffe eller en kopp te om du föredrar det.

- Stå upp och jobba! Det är bra för hela kroppen. Man måste inte ha ett ståskrivbord utan det går finfint att ställa upp en låda eller en trave böcker på det vanliga bordet också. Så gör jag hemma.

- Om du har en trappa eller en högre tröskel nära till hands så stanna till vid den tre gånger under dagen och gör tio tåhävningar. Jag har en trappa alldeles utanför mitt rum så jag brukar göra ett stopp på väg till till kaffet... Du kan förstås också ställa dig på en tjock bok om du inte har en trappa.

- Några gånger under dagen så gör du något som aktiverar dina skulderblad. Exempelvis kan du efter varje toalettbesök (det är lättare att komma ihåg att göra det om man kopplar ihop det med något annat man ändå ska göra) ställa dig vid skrivbordet, sträcka armarna rakt framåt och sätta ihop handflatorna. För sedan isär händerna/armarna så långt bakåt du kan, riktigt pressa ihop skulderbladen och knip till där i en sekund eller två, och upprepa fram och bak fem gånger.

Lycka till med en aktiv eftermiddag!

Kommentarer