MÅNDAGSFILOSOFERAR

Det är måndag och mitt liv fortsätter tydligen ungefär som vanligt trots alla hemskheter i världen. Klumpen i magen över att vi gör sådan skillnad på det som hänt Frankrike och i Beirut eller någon annanstans finns kvar, men under lördagseftermiddagen var det allt fler som uppmärksammade just det och därefter minskade magontet lite. Jag förstår att en lätt dras med i det som media väljer att rapportera om och ju närmare saker sker desto lättare att ta till sig kanske. Men ändå. Det som sker sker av en anledning, tänker jag. Frankrike är delaktiga i de bombningar som görs i världen just nu. Därför utsätts Frankrike för hämndaktioner. Jag säger inte att det som hände i Paris är rätt. Verkligen inte. Och jag har grubblat mycket på det under helgen. Vad är egentligen rätt? Någon måste väl bekämpa terrorismen, eller? Kanske är det så. Jag vet verkligen inte. Jag har i mångt och mycket den kanske lite naiva tron att en kommer längre med gott än med ont. Att ont bara föder nytt ont. Att om alla här och nu i sin vardag sprider godhet i sin närhet så utvidgas kretsen och fler får det bättre. Fler fångas upp. Färre far illa. Färre söker sig till grupperingar (typ IS) för att få ut sin ilska, för att de inte passat in någon annanstans, för att de inte fått vara med.

Måndag. Ny vecka. Den startade med en promenad till jobbet då jag fegade ur och inte vågade cykla. Det visade sig dock vara hur bra fäste som helst då det kommit lite nysnö. Jag gillar att gå, som jag skrev igår. Men jag gillar fortfarande inte att gå till jobbet märkte jag. Jag är otålig, vill komma fram, har inte riktigt tålamod att njuta av promenaden till kontoret som jag har annars. Jag vill liksom komma igång! Inte koppla av. Jag promenerar nog bäst efter jobbet blir min slutsats. Espresso och min älskade chiapudding med hallon till frukost på kontoret. Och ägg. Inte lika smarrigt, men bra. En lätt träningsvärk i rumpa och lår efter att jag igår äntligen tog min iväg till gymmet. Jag har sedan vi utökade hemmaträningsgrejorna med kettlebells haft lite svårt att motivera mig att gå i väg, även om den typ av träning jag kör hemma inte alls är samma upplägg som i gymmet där jag försöker köra lite tyngre. Tanken med hemmaträningen är att jag ska variera mig, inte att ersätta. Men ibland är jag helt enkelt lite lat. Väljer den enklaste utvägen.

Godaste chiapuddingen görs med grädde tycker jag. Rör ihop 2 msk chiafrön med 2 dl vätska (jag tar ungefär 50/50 vatten och grädde) och låt stå i kylskåp över natten. Toppa med sånt du tycker om och ät ett ägg till för extra protein

Kommentarer