MINA BÄSTA PODDTIPS

För ett tag sedan fick jag en kommentar här på bloggen från Helena, som gärna ville att jag skulle samla ihop mina bloggtips i ett inlägg. Önskemål är kul så självklart ska jag göra det. Idag har det nämligen blivit dags för inlägg nummer tre i min lilla serie HEJ NOVEMBER där jag kommer att blogga på fem rubriker:

- Löpningen - vad ger den dig?
- Mina bästa poddtips!
- Vad kan vi motionärer lära oss av eliten?
- 10 bra saker med november
- Så får jag in motion i vardagen


Var är en podd?
Jag tänkte att vi börjar lite basic här om det är någon läsare som inte vet detta. En podcast (poddsändning, podradio eller pod) är ett enkelt sätt att prenumerera på ljudfiler via nätet. Via ett program eller en app, väljer du vad du vill lyssna på, sen får du nya avsnitt löpande. Det är som radio fast man lyssnar på programmet när man vill. Jag har laddat ner appen Podcaster till min iphone (gratis från App Store) och lyssnar bland annat på de poddar som jag tipsar om längre ner.

När ska en lyssna på poddar?
Ja, det kan en såklart göra lite närsom, men jag lyssnar mest när jag motionerar. En såkallad "poddwalk", alltså att ge sig ut på en promenad med en podd i lurarna. Styrketräning till podd fungerar också finfint, men även mysjogg eller njutarcykling. Jag vet att många lyssnar när de går och lägger sig, åker buss eller kör bil, men vid sådana tillfällen lyssnar jag själv oftare på ljudbok. En får välja sina favorittillfällen helt enkelt.

Vilken sorts podd?
Det finns poddar om alla möjliga ämnen, men jag själv har fastnat för för poddar som handlar om idrott, träning och hälsa. Främst kanske eftersom jag lyssnar när jag rör på mig och då gärna vill att podden handlar om det så att jag blir taggad att träna mer. Det är som om jag får dubbel effekt av att få inspiration rakt in i öronen samtidigt som jag motionerar. Poddar som är samtal med framgångsrika idrottare är nog nästan det bästa. Jag kan få gåshud och tårar i ögonen ibland när jag riktigt känner med dem och det de berättar. Ni vet hur de kämpat sig till OS-guld. Extra starkt blir det om jag har egna minnen av hur jag suttit i TV-soffan och tittat på just det där loppet de pratar om. Jag får nästan rysningar nu när jag skriver om det. Så häftigt och starkt! Att höra om sådant när en tränar är som att få en energiinjektion rakt in i kroppen.

Här kommer mina poddtips
Vissa lyssnar jag på slavist, ni vet att så snart ett nytt avsnitt kommit ut vill jag iväg och träna direkt. Andra lyssnar jag på beroende av vilket ämne som ska tas upp eller vilken person som är med. Jag är lite kinkig när det gäller röster och diskussionsämnen. En del av dessa poddare har en tendens att utgå väldigt mycket från egna erfarenheter vilken ibland blir en lyckträff men vissa gånger nästan en krock. Här kommer några utvalda! Ladda ner och lyssna.

- Styrkebyrån
En ganska ny podd och ny på min lista. Johanna och Clara snackar om att lyfta tungt, ur många olika perspektiv.

- Träningspodden med Jessica och Lofsan
Brukar komma ut på tisdagar så jag försöker planera in en morgon-poddwalk lagom till släpp. Handlar om stort och smått främst runt träning, men just nu en del om att pressa sig över gränsen, när vardagspusslet helt enkelt blir för tufft och utbrändheten är nära.

- Maud
Maud Bernhagen möter några av Sveriges absolut största idrottsstjärnor. Det har dock inte kommit något nytt avsnitt på väldigt länge, men lyssna igenom de gamla.

- Maratonpodden
Om snorsport och snorsportare, som Petra Månström själv beskriver den. Petra möter människor, mer eller mindre kända, och pratar främst löpning.

- Anna & Emil poddcast
En kan ju inte annat än älska detta skidåkarpar som på ett härligt själv bjuder på sin vardag.

- Träningsglädje TALKS
Sara Rönne pratar om allt möjligt. Jag väljer oftast de avsnitt som handlar om träning, eftersom jag som sagt mest lyssnar när jag tränar.

- Möt löparen
Möt löparen är en podcast där du får träffa löpare – både elit och motionärer. Här pratas det träning, prylar och syn på löpning. Jag lyssnar på den när jag springer. Såklart.

Kommentarer