MINNER OM "FORNSTORA" DAGAR

Jag skrev i morse att jag parkerat i soffan, vilket jag hade gjort. Men faktum är att där blev jag inte kvar så länge. Jag såg damloppet med när jag väl fått mina helgplaner på pränt kunde jag inte vänta med att sätta igång. Jag bytte om och drog till gymmet för att stå på löpbandet precis när herrloppet startat. Inte för att jag tänkt springa men gågg stod ju ändå med på listan så vad kunde passa bättre än att kombinera tittandet med lite rörelse?!

I veckan eller om det var förra helgen blev jag påmind om det här med löpband och att springa långpass på band. Numera springer jag själv sällan på löpband, innan idag var det i Turkiet i slutet på oktober som jag gjorde det senast. Det kan vara både mentalt utmanande och mentalt lätt, beroende på vana, motivation och annat. För några år sedan när jag maratränade så hörde löpbandslångpass till min helgrutin under årets kallaste månader. Och då, precis som idag, allra helst till Vinterstudion. Ett perfekt sätt att fördriva tiden i ett par-tre timmar.

Idag stod jag inte på bandet i tre timmar men en blev det i varje fall. Gott nog för stunden. Jag gick i 10 minuter som uppvärmning för att få igång cirkulationen ordentligt i hälsenan. Fuskar jag med det gnäller den direkt. Sedan varvade jag 1 minut tass med 1 minut gång under ytterligare 10 minuter innan jag ökade på tassande till 2 minuter under följande 20 minuter för att därefter gå tillbaka till varannan och därefter avsluta med bara promenad. 60 minuter allt som allt. Stretch och många set dips innan jag drog hem igen.

Efter det har jag hunnit med att käka lunch på arenan och snegla på när F spelade "gubbhockey-turnering". Nu sitter jag vid köksbordet och har tänt adventsljuset, druckit en kopp glögg och ska strax dra igång ett litet saffransbiscotti-experiment. Därmed har jag nästan bockat av alla punkter på min helglista... kanske måste göra en ny?!

Vad gör du i helgen?

Kommentarer