TIPS PÅ LÄTTSAMT GÅGGPASS

Jag har hissat gågging många gånger här i bloggen och idag är det dags igen. För den som mot förmodan missat detta så innebär gågging att en varvar gång med jogging, alltså som ett lättare form av intervallpass. Gågging passar bra för den som precis ska börja springa eller om en är eller varit skadad och vill skynda långsamt för att inte slå upp skadan eller dra på sig en ny.

Precis som vanliga intervaller så kan gåggingpassen läggas upp lite hur som helst, det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. För min del är det viktigt att jag går mig riktigt varm innan jag börjar tassa för annars gnäller min trasslande hälsena, så tio minuter promenix är i stort sett standard för mig som uppvärmning. Jag ställer in intervallerna i en app som jag har i min telefon.

I söndags gåggade jag utomhus, vilket jag oftast gör. Jag byggde upp passet med 10 minuter promenad, därefter 5 x 1 min, 5 x 2 min och 5 x 3 min, alla med 1 minuts gång mellan, för att sedan också promenera resten av vägen hem till dörren. Du som springer kan såklart köra efter samma upplägg fast du byter ut gång mot lätt jogg och trycker sedan på ordentligt där jag tassar mjukt och försiktigt. Lycka till!

Kommentarer

Jag gillar verkligen det här upplägget på gågging, perfekt för att få i gång dottern! Den har varianten ska jag prova nästa gång vi ska ut:-) Tack för bra tips Sara och vilken snygg bild! Gillar huset i bakgrunden.
SARA BORG sa…
Va roligt att ni gillar det!