ÅRSKRÖNIKAN 2015 (del 2 av 3)

Då var det dags för den andra delen av tre i 2015:s årskrönika. Du hittar den första delen tillsammans med mina summeringar ända sedan 2011 här. Nu har vi kommit fram till sommaren och tävlingssäsongen för en som gillar cykel och löpning. Träning blandas med tävling, cykelfika och vila.

Här kommer maj till och med augusti:

MAJ
Då var det dags för årets första tävlingar! Månaden började med Lidingöloppet MTB som jag körde för andra året och putsade min tid rejält tack vare mer cykelvana. "Otränad" på löpning hoppade jag in för Fredrik och sprang ett millopp på 50:27 minuter vilket nästan kändes större än att persa. Jag var så glad och tacksam för min kropp som ställer upp på mycket av det jag utsätter den för. Sista tävlingen i maj var på cykel i Åsarna, en kall och regnig dag. Jag fick kliva upp på pallen som tvåa (!) i motionsklassen, klart distanserad av segrarinnan dock. Förutom tävlingar så tränade jag en hel del med Vide också. Vi sprang på löpband i Norge, joggade runt Lillsjön och cyklade hans första mil.


I mål på Lidingövallen efter årets första tävling. Trött och glad, precis som det ska vara!

JUNI
Cykelsommaren fortsatte med tävling på landsvägscykel(!), jodå jag har en sådan också som jag tar ut typ två gånger per år och det i samband med loppet på nationaldagen. Sedan var det dags för löpning igen med landsvägsstafetten Indalsledenloppet där jag återigen överraskade mig själv med att springa bra. Jag har tyvärr inte skrivit upp tiden i bloggen, vilket jag ångrar nu, men tyckte väl då att det inte spelade så stor roll. Jag snittade under 5:00min/km i varje fall på min kortsträcka. I övrigt var det lite upp och ner med träningen, kroppen och livet i stort, som det säkert brukar kunna vara för de flesta ibland.


En riktigt bra cykeldag där vi först körde alla tre tillsammans och sedan fortsatte L och jag. Vi avslutade med mat och fika på Jaktstugans veranda

JULI
En galet bra cykelmånad! Inga tävlingar alls men massor av njutarträning blev det. Ett par veckors semester med bra väder möjliggjorde cykel hemma, i Stockholm och hos mor och far i Brånan. Jag var pepp inför Cykelvasan Öppet spår som närmade sig med stormsteg. L köpte en foamroller som min bröstrygg uppskattade väldigt mycket.


Det blev cykelfika på Jaktstugan flera gånger under sommaren. Inte tokigt alls om du frågar mig.

AUGUSTI
Så blev det äntligen dags för augusti och årets stora mål - Cykelvasan Öppet spår (del 1 och del 2)! Jag hade tänkt mig att spöa chefen, vilket jag gjorde. L och jag var på semester en vecka i Sälen innan loppet och jag läste böcker, vilade, cyklade, rullade på foamen och käkade gott. Om jag inte minns fel var det sommarens varmaste vecka. Jag sprang också sönder vänster hälsena. Såhär i efterhand var det ett mycket dumt beslut av mig att ställa upp i Vasastafetten en vecka efter Cykelvasan. Men det visste jag inte då. Månaden avslutades med en episk tur i kajaken på Storsjöns blanka vatten.


Jag fick några soltimmar tillslut på balkongen även den här sommaren, med lugn, med böcker och med kaffe

Kommentarer