ÄTER DU TILLRÄCKLIGT?

I dagens läge med facebook, instagram och bloggar så influeras vi ofta av varandra på gott och ont. När chiapuddingstrenden kom och tog oss med stormsteg så vägrade jag länge med motiveringen att det kändes som ännu en sådan där grej som många äter för att gå ner i vikt. Ni vet frön som sväller och som ska ge mättnad men utan att tillföra så mycket kalorier. Tills jag kom på att jag ju inte måste göra den på de light-alternativ som oftast exponeras i våra flöden.

Jag räknar inte kalorier och har aldrig gjort det förutom när jag utbildade mig till kostrådgivare (många år sedan) då vi fick räkna på egna och andras energiintag. Sedan dess har jag "en känsla" för energimängd lite inbyggt i ryggraden. Jag har ett hum om vad som är lagom för mig, men jag kan absolut inte säga hur många kalorier en måltid innehåller bara utifrån att titta på tallriken. Däremot kan jag enkelt se det när det är uppenbart att det är väldigt lite eller väldigt mycket kalorier. När det gäller chiapuddingstrenden så reagerade jag eftersom jag upplevde att personer som borde behöva mycket energi ofta verkade välja lågkalori-chia och därför få i sig på tok för lite för att kunna prestera på topp. Många gånger var det också något de skrev om, att de var orkeslösa, hade för lite "krut i benen", tog slut under lopp och så vidare. Något som såklart inte kan skyllas på chian utan kanske en för låg energitillförsel generellt eller bara en dålig dag. Som sagt det vi ser på nätet är inte sanningen. Den här bilden jag beskriver kan därför vara helt felaktig. Observera att allt jag skriver nedan är mina egna tankar och inte på något sätt ett facit.

FÖRST RÄTAR VI UT NÅGRA FRÅGETECKEN
Tycker jag att det är något fel med att äta få kalorier? Såklart inte. Inte om en behöver gå ner i vikt eller har problem med att behålla en hälsosam vikt. Många av de jag följer i sociala medier är däremot träningsmänniskor, många av dem tävlar på elit eller elitmotionärsnivå. Som träningsmänniska så vill en äta mat som en står sig på utan att behöva proppa i sig så stora mängder att en känner sig uppsvullen. Då kan det ta lite för lång tid att smälta maten så pass att en kan komma ut på träningspasset. Kan du känna igen dig i känslan att magen känns svullen och mätt, men att du ändå har börjat bli sugen på att äta något? Jag tror att det var Gunde Svan som pratade om det, att han under sin elitkarriär var tvungen att äta så otroligt mycket havregryn till frukost för att få i sig tillräckligt mycket energi. Först efter att han lagt skidorna på hyllan förstod han att han hade kunnat byta ut en del av havregrynen mot en klick smör. Då hade han fått i sig samma totala energimängd men utan att behöva bli så full i magen. Ett tips till elitmotionärer är att sluta titta på kostråd i veckotidningar. De är ofta inriktade på viktnedgång eller att hålla vikten, inte att äta för att prestera.

ÄR DET VANLIGT ATT TRÄNINGSMÄNNISKOR ÄTER FÖR LITE?
För något år sedan så fick ett antal mer eller mindre kända, kvinnliga träningsbloggare göra en kostuppföljning av frukostvanorna tillsammans med en dietist. De flesta av dem jag följde fick veta att de borde öka energimängden utifrån deras livsstil, träningsmängd och behov i övrigt. Det tyckte jag var väldigt intressant på många sätt, dels eftersom de var utbildade själva inom kost och näringslära men precis som jag sade de sig inte räkna så noga på sitt eget intag. Dels också för att de är just kända bloggare som syns flitigt på nätet i olika kanaler och ofta visar bilder på hur de äter och därigenom influerar oss "vanliga". Även elitidrottare som fått i sig för lite energi har uppmärksammats i media i vinter, så ja, jag tror att det generellt sett är väldigt vanligt att träningsmänniskor äter för liten mängd eller för energisnål kost. En del av anledningen till det är säkert att inte de heller kan värja sig för alla råd som syns i media, men som egentligen riktar sig till en helt annan målgrupp.

LIGHT/LÅGKALORI (ej att förväxla med lågkolhydrat)
När vi äter en måltid som innehåller få kalorier, alltså lite energi, så tar energin slut fortare. Det säger sig själv. Som att när vi tankar en bil med lite bensin så får vi soppatorsk snabbare. Vi blir hungriga igen. Vissa stoppar då i sig ett mellanmål mer eller mindre genomtänkt. Är det ett planerat mellanmål så innehåller det förmodligen hyfsat bra grejor. Är det ett infall av soppatorsk så blir det lätt att en tar något inte helt lika genomtänkt. Någon som känner igen sig? Men vad är rätt och vad är fel med chiapudding då? Ska personer som tränar inte äta en lågkalori-chia gjord på mandelmjölk, trots att vi så ofta ser det i sociala medier och som både frukost- och mellistips? Nä, det är inte så jag menar, utan då handlar det mer om när en äter och vad en tar till förstås! Jag bara älskar att en nu kan köpa chiapudding ute på stan, då oftast gjort på mandelmjölk. Min poäng här är att tänka till lite och inte bara göra som du sett andra göra på instagram.

NÅGRA EXEMPEL
Här kommer några exempel på energiinnehåll i en chiapudding. I det första, som är den variant av pudding som jag själv äter på vardagsmorgnarna, har jag skrivit upp vatten. Det innehållet förstås ingen energi men för att inte receptet skulle se knasigt ut så lade jag in det ändå. Tillsammans med lite bär och ett ägg så ger det i runda slängar 500 kcal, vilket är ett ganska traditionellt riktmärke för en frukost för en "lagom" motionerande kvinna. En elitmotionär eller elitidrottare behöver betydligt mer. (OBS! Allt är individuellt men för att du som läser ska ha något att jämföra med så måste jag sätta ut en nivå).



Många är fortfarande "rädda" för grädde. Ett bra alternativ för den som tycker att grädde känns osunt till chiapuddingen är kokosmjölk. Det ger faktiskt lite mer energi är min gräddblandning. Kokosmjölk är förstås också perfekt för den som väljer bort mjölkprodukter helt av en eller annan anledning och min sambo kör därför den här varianten. Oavsett om du väljer grädde eller kokosmjölk så satsa på en sort som är "ren", det vill säga utan en massa onödiga tillsatser. Vatten och kokosnöt räcker bra för att göra kokosmjölk.



Sedan har vi chian gjord på mandelmjölk (extremt vanlig i alla hälsotips på nätet och i träningsmagasin), sojamjölk eller vanlig lättmjölk. Som synes i tabellerna nedan är näringsinnehållet betydligt lägre, på gott och ont.





VAD ÄR DET EGENTLIGEN JAG VILL HA SAGT?
Att överhuvudtaget skriva om kalorier känns sisådär om jag ska vara ärlig. Jag vet inte om jag någonsin har gjort det tidigare här på bloggen. Syftet med att jag lyfter ämnet är att jag vill påvisa skillnader som en kanske inte tänker på. Men som jag också skrivit tidigare, jag tycker inte att en behöver göra det så komplicerat egentligen. Känner du att du har ork så har du troligen läget under kontroll. Skruva inte i onödan på käket.

...och du, ha nu en riktigt trevlig helg och ät en chiapudding eller två!

Kommentarer