DET OGLAMORÖSA VARDAGSLIVET

Det passar liksom inte så bra i en blogg för det är inte så roligt. Det är inte så häftigt heller. Men det är så den ser ut, vardagen. Oglamorös kanske men ärlig och härlig på sitt sätt. Jag älskar när min vardag flyter på så som jag vill och söndagar är för mig veckans viktigaste dag för att lägga grunden inför den kommande veckans vardagsliv.

Jag älskar att jobba. Jag älskar att träna. Och jag älskar ett gnäll- och bråkfritt vardagsliv med närhet och kärlek. För att det ska fungera så bra som möjligt så behöver jag fixa lite på söndagarna. Om vi storhandlar, tvättar kläder, dammsuger, kokar ägg, gör två stora hinkar chiapudding och lagar riktig mat så att det blir matlådor - då finns världens bästa förutsättningar för världens bästa vecka. Då kan jag från måndag och framåt lägga min kraft, min energi på det där jag gillar utan att behöva fundera så mycket på en massa tråkigt, oglamoröst och praktiskt skit ni vet. Då löper vardagarna oftast på och jag trivs, jag utvecklas och jag kan göra nästan allt jag vill.

Men alla söndagar blir inte såhär bra. Vissa söndagar är jag uppbokad och det går helt enkelt inte att få till, eller så är jag bara lat. Då får jag göra det bästa av situationen och göra ett ryck på måndagskvällen. Det blir inte lika bra men det går. Andra veckor orkar jag inte alls. Då funderar jag på middagar när jag ska jobba. Stressar till affären och kompletteringshandlar nästan varje dag. Hinner inget av det jag egentligen vill och är på allmänt dåligt humör och har liksom andan i halsen hela tiden. Men så kommer en ny söndag och då kan jag göra bättre.

Den här söndagen gjorde jag bra (första bra på länge faktiskt). Hemma från landet vid 15 och direkt ut på en mysjogg med vännen Ida. Sedan resten av eftermiddagen och kvällen till att bara dona på hemma. Helt perfekt!

Vad är dina bästa tips för att fixa vardagspusslet?

Påfylld av energi efter en helg med den här lille "tullskruven" och hans storebror

Kommentarer