KOM IGÅNG MED VINTERLÖPNING

Kalla det nyårslöfte, börja ett nytt liv, ta upp gamla goda vanor eller vad du nu vill - men om du funderat på att att komma igång med löpning av en eller annan anledning så se hit! För snart tre år sedan skrev jag blogginlägget Träningsplan för nybörjare efter ett önskemål från en läsare. Där tipsade jag om olika träningsplaner skrivna av erfarna löpcoacher samt gav exempel på hur en träningsvecka kunde se ut för mig där och då.

Jag tycker fortfarande att det håller. Jag tycker fortfarande att fler borde springa. En måste inte springa snabbt och en måste inte springa långt. Allt är bättre än inget! Och kom ihåg att gågging är bästa starter-tipset. Där varvar du jogging med att gå. Men att vara ute och träna på vintern, går det verkligen? Klart att det gör. På med kläder bara och stick ut. Det går alldeles lysande att springa i snö. Visst, det går lite långsammare kanske men låt inte fart vara så viktigt nu. Om du har ett lopp i sikte i sommar så är det då du ska vara ditt snabbaste. Nu handlar det mer om att du faktiskt tar dig ut och vänjer kroppen vid att röra på sig. Ur skadehänseende är det bara bra att du håller ett riktigt lågt tempo i början så att du inte går sönder. 

"Kvällstass" i pudersnö, bitvis oplogat och -11 grader (4,67 km i 6:24min/km)
____________________

För den intresserade så finns min egen träningsplan (som jag förvisso inte följde slaviskt) för Stockholm marathon 2013 i sex delar här på bloggen. Jag tycker själv att det är spännande att ta del av hur andra tänker runt sin träning och kan inspireras mycket av det. Men kom i håg att det som fungerar för en kanske inte gör det för en annan. Utgå alltid från dig själv, din egen känsla och hur träning passar in i ditt liv!

< Träningsplan för marathon
< Min träningsplan för marathon del 2
< Min träningsplan för marathon del 3
< Min träningsplan för marathon del 4
< Min träningsplan för marathon del 5
< Min träningsplan inför Stockholm Marathon del 6: Formtoppning!

Kommentarer