MJÖLKFRI PIZZA (recept)

Som jag har saknat pizza! Ett tag åt vi det säkert en gång i veckan men sedan L gick över till mjölkfritt så har det inte blivit en enda gång. Nu är han inte absolutist på något vis men jag har inte kommit mig för att föreslå just pizza. Så en dag häromsistens när jag väl gjorde jag det så sa han kör. När jag så står där i ostdisken och ska köpa helt vanlig riven ost så hittar jag nån form av "veganost" (läs sojaprodukt). Men kalas tänker jag och bestämmer mig för att testa. Blir det bingo på denna kommer jag ju inte att behöva fråga om lov nästa gång jag vill ha pizza i hushållet.

Och vet ni vad? Det gick hem! Både hos mig och hos mannen. Jag tyckte att "osten" kändes lite mjölig när den åts varm men dagen efter (jag värmer aldrig min matlåda) så smakade den precis som vilken annan riven ost som helst. Mumma.

Nu är ni förstås nyfikna på hur jag gjorde den här mjölfria pizzan? Som vanligt höftade jag rätt mycket men på ett ungefär såhär var det.

Pizzabotten:
2 ägg
2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1,5 dl kokosmjölk
1 dl vatten
2 msk chiafrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt

Gör såhär:
Blanda alla ingredienser i en bunke och rör ihop ordentligt. Häll ut smeten på bakplåtspapper och gegga ut den över hela plåten. Grädda ca 10 minuter i mitten av ugnen på ca 200 grader. Den ska bli lite gyllene.

Topping:
Ta det du gillar! Just den här gången smetade jag på tomatpuré och pizzakrydda och sedan toppade jag med vitlök, röd lök, grönkål, bacon och till sist "veganosten". Skjuts in i ugnen igen på ca 225 grader tills pizzan ser klar ut. Ät och njut!

Kommentarer