PULS OCH PODDWALK

Det var år och dagar sedan jag hade pulsband på mig när jag tränade. Min gamla löparklocka från GARMIN hade ett pulsband och i början använde jag det då det var lite roligt med en extra parameter att titta på tillsammans med distans, tid och fart. Men det var nog lite nyhetens behag för sedan slutade jag använda det. När armbandet på klockan gick sönder för något år sedan så fick jag äntligen tummen ur och köpte en klocka (Suunto Ambit 2R) som jag sneglat på under en längre tid, som inte hade pulsfunktion.

Nu har det av olika anledningar blivit som så att jag har skaffat en ny klocka, en Suunto Ambit 3 sport, och den kom med pulsband. Eftersom jag inte tränar löpning för prestation just nu så är det av noll intresse för mig att titta på tid och hastighet. Däremot kom jag på att jag istället skulle kunna kolla lite på puls, mest som ett litet motivationsknep. Ni vet som att nya träningskläder också kan höja motivationen. Jag kan inte köpa mer kläder för vi bor så trångt och mina lådor i garderoben är överfulla. Det går bara inte att knöla ner något mer i träningslådorna. Jag har en sådan där regel också, en in en ut, som gör att så fort jag köper något nytt så måste jag kasta eller ge bort något gammalt. 


Hur som helst, klockan var det ju. Sedan jag hämtade den i söndags har jag haft på mig den nästan hela min vakna tid. Det är rätt intressant att se hur pulsen påverkas bara i vardagen av att saker händer som jag reagerar på. Igår efter jobbet körde jag mitt hemmapass med rehab/prehab-övningar. Jag försöker köra det en gång i veckan. Det är ett ganska kort men effektivt pass så det blir en del puls faktiskt. Just igår körde jag 6 övningar i tabata-form, en övning per tabata, vilket alltså innebär en totaltid på 24 minuter. Eftersom det tar några sekunder att starta om timern och byta övning också så stannade klockan på några sekunder över 25 minuter. Det innebär alltså att jag i 25 minuter konstant har tränat i 20 sekunder och vilat i 10 sekunder. En hinner inte återhämta sig sådär supermycket på så kort vila kan jag säga.

Högsta puls under passet var 136 slag/min och snittpulsen landade på 107. För att ha något att jämföra med så satte jag igång klockan på min poddwalk hit till kontoret nu på morgonen. Den tog totalt 41 minuter (längre tid än hemmaträningen alltså) men högsta puls blev "bara" 127 slag/min. Dock fick jag ett något högre snitt på 109 idag. Träningen hemma igår var blandad med tyngre och lättare övningar vilket förstås gav mer pulsvariation än en promenad på slätt underlag som är mer konstant. Nu är jag supermotiverad att testa lite olika pass för att se pulsen när jag gåggar, joggar, cyklar och styrketränar på gymmet.

Men jag måste bara kommentera en annan grej också. Nu när jag har kunnat börja jogga igen så tycker jag att poddwalksen är så tråkiga. Att gå känns oeffektivt. Det tar lång tid och går sakta. Det var så nära att jag prioriterade bort den idag, fastän jag har sagt till mig själv att jag måste gå minst en gång i veckan för att jag vet att det är bra för mig och mitt rörelsemönster. Jag går liksom alldeles för lite i min vardag. Nu sitter jag här och är förstås nöjd över att den blev gjord, men funderar också på hur jag kan göra för att få tillbaka den där känslan jag hade när jag inte kunde springa, att poddwalks är härligt, avkopplande och något att längta till.

Har du något tips på hur jag ska tänka så dela gärna med dig i en kommentar!

Kommentarer