VINTERCYKLING NÄR DET ÄR SOM BÄST?

Jag kan knappast anses som någon expert på vintercykling. Förvisso trampar jag tanthoj till kontoret flera dagar i veckan men när det kommer till att träningscykla utomhus är jag verkligen en novis. Idag var jag ute för tredje gången den här vintern, men oj oj oj alltså. Det måste vara precis det här som är de perfekta förhållandena för vintercykling. Några minusgrader, riktigt vinterväglag med packad snö och sist men inte minst strålande sol och blå himmel. Fantastiskt!

Det kändes direkt att jag har en del innötande av rumpan att göra för jag var fortfarande lite öm sedan turen i torsdags men efter någon kilometer tänkte jag inte längre på det utan njöt i fulla drag över att jag lyckades pricka in cyklingen till det härliga vädret. Jag hade planerat att köra runt Brunflo så att jag vek upp där mot centrum och körde förbi kyrkan på vägen tillbaka, och det gjorde jag också. Nästan två timmar friskluft i dagsljus in på kontot, vilket mina damer och herrar inte är något jag är bortskämd med. Det gjorde gott i både kropp och knopp!

I lurarna för dagen, eller egentligen luren eftersom jag bara har den ena i när jag springer eller cyklar, så hann jag med Maratonpodden med Petras möte med fantastiska Kajsa Berg. Ni vet hon som tog VM-silver på 100 kilometer ultralöpning 9 månader efter att hon födde tvillingar. Sedan fick jag också in en stund med Colting, ett avsnitt som handlade om folkhälsa. Jag hann inte lyssna klart men det är definitivt ett ämne som berör mig och jag tycker att det är tråkigt att vi inte på fler sätt jobbar för att främja hälsa för alla. Jag känner mig faktiskt lite träffad och känner att jag borde kunna göra mer jag också i mitt eget yrke. Nu har vi tema "hälsosamma arbetsplatser" i år så det är tänkt att vi ska satsa på det på olika sätt och jag själv fick verkligen en knuff i baken idag. Jag ska lyssna klart på avsnittet så kanske jag får några tips, jag hann liksom bara med att lyssna på själva inledningen.

LÄS OCKSÅ: Vad har jag gjort? - om MTB-skräck, idoler och annat. Det var så det gick till när jag började cykla för snart två år sedan

Kommentarer