VINTERLÖPNING NÄR DET ÄR SOM BÄST

Jag tänker att sådana dagar som idag, de måste väl vara de bästa för vinterlöpning. Eller är jag bara hög på endorfiner just nu för att jag har varit ute och sprungit så att jag hade tyckt såhär oavsett väderlek? Tänker jag en stund på saken så lutar jag snarare åt det. Att det är löpningen i sig som kan vara helt underbar och då spelar det liksom inte så stor roll vad det är för väder under förutsättning att en lyckats klä sig rätt.

KLÄDER EFTER VÄDER
Rätt kläder lyckades jag med idag. Det var nånstans runt femton minusgrader när jag gav mig ut och förutom underkläder (trosa plus sport-BH) så hade jag ett tunnare ullunderställ och knähöga kompressionsstrumpor. På benen ett par något tjockare tights och upptill körde jag med dubbla jackor. Eftersom jag tänkte vara ute lite längre än på vardagkvällar så tog jag faktiskt dubbla strumpor också, vilket jag inte testat tidigare. Kompressionisarna är rätt tunna så jag tänkte att det nog skulle fungera med ett par i ull utanpå, vilket det gjorde. Jag var varm om fötterna hela tiden. För huvud och hals har jag en ullbuff som värmer kinder, haka och just halsen eftersom jag tycker att det gör stor skillnad för inandningsluften faktiskt, och sedan tog jag en ganska tjock mössa idag. Till det ett par tumvantar. I stort sett perfekt allt som allt eftersom planen var att ta något längre än min vanliga runda som är ca 5 kilometer så skulle det ju bli lågt tempo och frysa gillar jag inte alls. Lite pytte kall blev jag om rumpa och lår och tanken slog mig att de här täckshortsen som craft säljer i år kanske inte vore en så dum idé ändå.

FLER ÄN JAG SOM NJÖT
Det var som sagt runt femton minusgrader, betydligt varmare än det varit de senaste dagarna. Solen sken och det var såhär krispigt vackert. Jag har fått en plötslig "allergi" mot att springa där det är biltrafik, kanske mest för att det är så besvärligt att lyssna på podd då, så jag letar mig mest till gångvägar ut ur stan snabbast möjligt. Nästan överallt var det promenadare som verkade tycka att det var lika härligt ute idag som jag tyckte för var och varannan stod och fotade, ung som gammal. Jag lyckades dock ta några bilder där det inte syns en kotte. Jag tog klocka idag då jag inte riktigt visste hur lång den tänkta turen skulle bli. Väl hemma stannade den på ganska exakt 9 kilometer. Jag varvade fem minuter jogg med en minuts promenad hela rundan så den landade på drygt en timme totalt. En bra lördagstur helt enkelt.

Kommentarer