De där myrorna ni vet...

Okej, nu är det officiellt. Igår gick flytt-smsen ut och på lördag går flyttlasset. Jag kommer att bli "med hus" igen, hur nu det gick till. När jag flyttade från mitt förra hus för drygt 12 år sedan så bestämde jag mig för att hus inte var något för mig.

Jag gillar förvisso många saker som följer med att ha en gård, som exempelvis att skotta snö, kratta löv och klippa gräs. Problemet är att jag vill göra sådant när jag är sugen vilket inte nödvändigtvis infaller när det behövs. Därför har det varit otroligt praktiskt de här åren att kunna åka hem till mor och far eller till stugan och hjälpa till när lusten fallit på. Nu blir det andra bullar.

En bild som jag gillar väldigt mycket och som jag också har på canvastavlor i lägenheten. Fotot är från min förra gård. Bakom flugsvampen skymtar ladugården med sin vackra entré till en gammal lägenhetsdel. Där på gården byggde vi stall och hade hästar och hundar. Nu blir det kanske inget sådant den här gången men gården är stor nog om jag mot förmodan skulle få för mig att det är en bra idé...

Och såklart är jag väldigt glad för det här. Det känns rätt i magen och då gör jag, för en kan alltid ångra sig om det inte blev som en trodde. Att säga ja istället för kanske eller nej, att testa nya stigar och vägar i livet, det utvecklar mig. Nu ska jag bo i ett gammalt hus från slutet av 1800-talet på 123 kvadrat utanför stan, istället för i en totalrenoverad lägenhet på 44 kvadrat väldigt nära smeten. Det blir coolt på alla sätt och vis.

Förändring är spännande och skrämmande. Det var den 20 januari som det blev klart att vi skulle köpa. Det är förstås det här som gjort att en massa myror har flyttat in i min kropp och jag har inte sovit särskilt bra alls under ganska många veckor. Tänk så mycket stök som följer, som i lägenhetslivet bara fungerat fast där jag också ordnat med det mesta en gång i tiden men nu glömt bort. Det är abonnemang för vatten, el, avlopp, soptömning, tv och internet. Det är försäkringar och testamenten. Pantbrev och huslån. Jag blir helt matt av allt och då har vi inte ens flyttat in ännu. Jag är van att ha hundra bollar i luften på jobbet och har balanserat det med ett okomplicerat privatliv utan särskilt många krav eller måsten. Nu vet jag att jag kommer att behöva prioritera om en del i "mitt nya liv".


Jag ser väldigt mycket fram emot att:

  • Sitta ute på min stora altan och dricka morgonkaffe i solen
  • Upptäcka nya rundor att springa
  • Ha ett riktigt arbetsrum igen
  • Laga kolbulle över öppen eld vid eldstaden på gården
  • Kunna bjuda hem familj och vänner utan att behöva trängas
  • Få gröna växter eller orkidéer i inflyttningspresent (haha)
  • Sätta på mig längdskidor och dra iväg direkt från husknuten
Idag festar jag till det med en glittrig paljett-tröja och min röda powerkavaj! Det är inte dumt alls kan jag meddela. Livet blir liksom alltid lite gladare av färg. Nu längtar jag massor till lördag och att få allt det här överstökat så att jag kan återgå till en lite mer sansad (om det nu är möjligt?) version av mig själv.

Kommentarer

Maria sa…
Ja de var de där med balansen. Hoppas du fort hittar en ny balans med ett större hem. Jag brukar också tänka att jag är bekväm, jag strävar efter en bekväm vardag vilket inte alltid är så lätt när man vill ha ett jobb som utmanar en och samtidigt en rätt stor familj. Men genom att ha allt vi behöver relativt nära (jobb, hem, förskola/skola, mataffär och fritidsintressen) så bidrar det ju till det bekväma. Städhjälp är också något som har underlättat rejält för oss (vi har dock valt att prioritera bort det nu under föräldraledighet), linas matkasse är också något som gör det lite enklare för oss. Bortskämd tycker såklar pappa men sen är ju livskvalitet för honom att jobba dygnet runt och har ju inte behövt lyfta ett finger för att få familjelivet att rulla 😝 Nya tider nya sätt att leva!

lycka till och ser fram emot en kaffebjudning i vår/sommar
SARA BORG sa…
Ja, vi har också funderat på städhjälp nu till huset. Pappa har uppmuntrat till det även tidigare men det har känts lite väl magstarkt att inte orka med att dammsuga 44 kvadrat. (Tror säkert din pappa skulle komma på andra tankar också om han fick ett helt eget hem utan en Rutan). Har ännu inte hunnit kika på det då det blev ytterligare en grej att stressa med så jag tänkte att vi tar det när vi kommit på plats och känt oss för lite. Matkasse skulle kunna vara en idé också eftersom jag hatar att handla, tack för tipset. Det lägger en viss press ändå att göra saker en ogillar.

Ni är givetvis varmt välkomna när helst ni vill! Det blir klart luftigare med fem personer extra i vårt hem nu när det blir mer plats för era kiddosar att räsa runt på :-)
Anonym sa…
Wow så kul att köpa hus. Låter dessutom som ett helt underbart hus gammalt och mysigt.
Jag är också bekväm och bor på 56 kvm i stan, mitt i smeten. Men självklart finns det stunder då ett hus skulle sitta som en schmäck.

kanske en dag....

Petra
Maria sa…
Matkasse kanske inte är något för er som ändå äter lite specialkost, även om Lina har ganska många olika kassar.
Glada lådan kanske vore nått för er, närproducerad mat inga färdiga rätter direkt. Mest kött, fisk och grönt tror jag. Sen har jag tänkt börja handla på nätet (avskyr också att handla) Man kan ju handla på maxi på nätet.... Välja att hämta ut själv eller få det hemkört. Första gången tar det nog lite extra tid men sen han man (om jag förstått rätt) spara favoriter. Tex behöver man inte leta fram sin mjölk bland typ tio olika sorter 😝 Många varor köper man ju samma samma. Tyvärr har det varit svårt att få bra leveranstider, de tar fort slut på hemkörningstider sen tror (vet inte exakt) jag att man måste vara hemma och ta emot. "Lina" lämnar ju vid dörren

Städ ja... Det är ju lite klurigt att hitta ett bra städ. Vi har haft Sundbergs. Varit rätt nöjda men vet att andra inte varit det. Men snabb enkel kommunikation vilket jag uppskattar. Sen att de ibland har missat insidan av micron eller fuskat med badkaret är ett mindre bekymmer.
SARA BORG sa…
Petra: Huset är gammalt vilket absolut har sin charm. Golven lutar och dörrar är sneda :-)

Maria: Handla på nätet låter bra! Jag köper ju nästan allt annat den vägen så varför inte mat också?! Precis som du skriver så är det i mångt och mycket samma grejor vi köper vecka efter vecka med bara vissa ändringar, basen är alltid densamma. Jag ska ta och kolla upp det där.