MASSOR AV MYROR I KROPPEN

När vi kom hem från sportlovet i Sälen förra helgen hade jag fullt sug på vardag, rutiner och balans. Trots en bra intention har det inte alls blivit så och jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag tror att det kanske är flera faktorer som påverkat. Varning för att det här kan komma att bli ett litet gnäll-inlägg alltså.

Jag har sovit riktigt dåligt. Svårt att somna och vaknat långt före klockan såväl vardag som helg. Jag är van att sova gott och många timmar, sisådär runt åtta när jag jobbar och närmare tio då jag är ledig. I helgen har jag inte ens varit nära att nå upp till det jag annars sover under arbetsveckan och då kan ni ju tänka er hur det varit dagarna innan - inte bra! Oftast när jag sover sämre så beror det på att jag har något framför mig som jag är spänd inför och där jag vill göra bra ifrån mig, exempelvis att jag ska hålla en föreläsning eller någon form av internutbildning. Den här veckan har jag inte haft något sådant och det har inte varit pressat på något annat sätt heller jobbmässigt.

Humöret har heller inte varit på topp. Jag har varit arg över saker, som exempelvis det där med att vi skrämmer upp tjejer för att gå ut trots att överfallsvåld statistiskt sett såvitt jag känner till är vanligare mot men. Sedan var det en kväll vi skulle se en film men där jag blev arg på handlingen och karaktärerna trots att jag ju vet att det bara är påhittat. Det var en komedi kanske ska sägas men jag blev så pass irriterad att jag var tvungen att sluta titta. Jag blev allt annat än road av den.

Som ett brev på posten efter några nätters kass sömn är att jag alltid känner mig ur balans. I fredags morse när jag vaknade hade jag ont i huvudet och nacken och i halsen kändes det som att det var något som behövde hostas upp. Efter någon timme var jag som vanligt igen men känslan har följt med hela helgen. Samma både lördag och söndag. Suck. Samtidigt har jag en oro eller en rastlöshet i kroppen som jag inte brukar ha. Igår var jag en oerhört effektiv version av mig själv, jag är annars ganska slapp när jag är ledig. Men städning, disk och tvätt höll mig sysselsatt när jag inte var på arenan och kollade på Vides träning, prommade med en kompis eller var ute och gick själv. För ja, jag "var tvungen" att gå ut en gång till igår kväll. Jag känner inte igen mig själv faktiskt.

Men faktum är att det kommer att hända er rolig grej efter påsk. Jag försöker att inte tänka på det så mycket nu och mer om det kommer här sedan förstås, men säkert är det så att det troligen bidrar till alla de här myrorna som tycks ha flyttat in i min annars rätt så harmoniska kropp. Någon sa dessutom att vårdagjämningen påverkar och att symptom på det skulle vara huvudvärk, feber och värk i skelettet (!) med kulmen den 20 mars men jag har ingen aning om hur mycket humbug det är eller om det finns någon form av vetenskaplig bakgrund i sådana påståenden. Oavsett så, låt det bli april och håll tummarna för att den gamla Sara då är tillbaka.

Nja, känner mig sisådär alltså. Jag skulle ta sovmorgon idag men vaknade klockan sex

Kommentarer