Mina bästa sömntips

Jag har nästan alltid varit välsignad med bra nattsömn. Ja, nu använder jag stora ord men jag är så tacksam för det. Det händer då och då att jag har svårt att somna eller att jag vaknar upp en massa gånger under natten, men det är väldigt sällan. Det kan vara om jag ska upp extra tidigt på morgonen och har ett tåg eller flyg att passa. Då blir jag lite orolig att jag ska försova mig. Men annars, nä, jag sover som en stock. Har tydligen alltid gjort det enligt mina föräldrar.

Nu när jag sovit dåligt under flera veckors tid så har jag funderat mycket på det här med sömnen. Det är inte första gången utan något jag gjort även tidigare då jag hamnat i en liknande period. För jag vet att sömnen är väldigt viktig för mitt immunförsvar. Jag har gjort medvetna val och kan vara ruggigt noga med att gå och lägga mig i tid även på helger, särskilt om det varit mycket under veckan. Det här blir jag ofta lite retad för av mina systrar och de kallar mig tant.

Nu har jag samlat mina viktigaste val. Det som fungerar för mig. Såhär försöker jag tänka alltid men extra mycket nu. Håller jag det alltid? Nä, såklart inte, jag är ju ingen supermänniska heller!

  1. Sova på samma tider. Jag lägger mig ungefär vid 22 och vaknar 06. Vardag som helg. Fast på helgen brukar jag ligga kvar i sängen till 7 eller närmare 8. Ja, det kanske kan verka tråkigt det här men att vara fylld av energi, pigg och glad nästan alla vakna timmar, det låter inte så trist va? Nä precis, och det är så jag brukar ha det annars. 
  2. Sova lagom många timmar. Det är inte alldeles lätt att veta vad som är lagom och det kan säkert variera mellan olika personer men också mellan olika tider på året eller under livet. Det jag menar är att det inte är att sova så många timmar som möjligt som fungerar för mig. När jag gör det är det som att systemet rubbas och jag blir trött, inte alls så energisk som annars. Att ta långa sovmorgnar är ju skönt någon gång då och då men blir det för ofta så funkar inte min sovklocka lika bra. Jag somnar inte lika enkelt och blir segare när jag ska kliva upp.
  3. Ta det försiktigt med kaffet på eftermiddagen och inte dricka alls på kvällen. Jobbar jag på kontoret dricker jag min sista kopp vid 17 och sedan inget mer varken på jobbet eller senare när jag kommer hem. Trots att jag så gärna vill, för jag älskar kaffe. Ibland dricker jag te men det är liksom så tråkigt på något sätt. 
  4. Inget TV-tittande på kvällen. Det har varit väldigt uppmärksammat det här nu med att minska skärmtiden och det "blå ljuset". IF körde en kampanj med en utmaning där olika kändisar skulle stänga av allt efter klockan 22. Det är ju lätt som en plätt för mig eftersom jag redan gått och lagt mig vid den tiden. Men, jag tänker på ungefär liknande sätt även om jag inte är helt strikt. Jag tittar sällan på TV och den senaste tiden har jag även varit känslig för höga ljud så L får titta på datorn med hörlurar. Jag märker att jag går upp i varv av att höra skratt (han tittar ofta på humorserier) även om det förstås är härligt och positivt. 
  5. Ingen träning sent på kvällen. Det fungerar inte alls för mig. Jag blir så endorfinstinn att hormonerna bara rusar runt i kroppen och gör kullerbyttor. Det är helt omöjligt att somna då. Därför tränar jag helst före middagen och äter således ganska sent. Det vet jag att vissa har problem med, men tydligen inte jag. 
  6. Daglig motion och frisk luft. Nu har det varit många saker jag inte får eller bör, men sedan finns det såklart också saker som är bra att göra. Jag sover bättre när jag har rört på mig. Det kan vara en promenad eller något annat enkelt, men rörelse helst utomhus i friska luften tycker jag fungerar bra för mig. Kroppen och knoppen blir på något sätt lite lugnare.
Sedan har vi det här med mörkt och svalt rum också. Nu gör det sig själv i lägenheten för sovalkoven är mörk eftersom det inte finns något fönster där. Det finns heller ingen värmekälla. Det innebär att det inte går att reglera temperaturen. Hur tänker du kring sömn och har du fler tips att ge mig nu när jag som bäst behöver det? Lämna gärna en kommentar!

Jag ber om ursäkt för oglamorös bild men det här är resultatet av min kassa sömn. Förkylning från helvetet, en riktig mancold således, med näsblod stup i kvarten. För att skona eventuella känsliga läsare (typ pappa) så gjorde jag bilden svartvit så att det inte är lika uppenbart att det är blod 

Kommentarer

Populära inlägg