STINAS TUNNBRÖD (uppdaterat recept som är mjölk- och glutenfritt)


Ja det var ju det här receptet som jag utlovade tidigare i veckan! När jag var liten brukade vi göra ett tunnbröd till jul, som steks i stekpanna på spisen. Det är fantastiskt gott och jag kommer ihåg att jag brukade äta det med leverpastej och smörgåsgurka på julafton. Nu har jag modifierat fram ett recept som är både mjölk- och glutenfritt eftersom min snubbe helst skippar mjölken om det går.

Du behöver:
5 dl kokosmjölk
1 msk brödkrydda
1 - 1,5 tsk salt
1 tsk bikarbonat
2 msk fiberhusk
2 msk vita chiafrön
3 dl kokosmjöl

Gör såhär:
Rör ihop hälften av kokosmjölken med fiberhusken och chiafröna, salt, brödkrydda och bikarbonat. Låt det svälla i några minuter. Rör sedan ner resten av ingredienserna i geggan. Dela degen i 12 st små klumpar. Kavla ut dem till runda kakor som du sedan steker i en torr stekpanna på medelhög värme. Kolla dem noga så att de inte bränns.

Kommentarer